val av telisar

• Trådstartare ping9921@ite.mh.se (Mats Larsson)
  • Start datum

ping9921@ite.mh.se (Mats Larsson)

Gäst
Har en sportaffär hemma som har 2 "no name" telisar för den otroliga summan av 500 kr, fabriksnya.
kvaliteten är val vad priset anger, men användningsområdet kommer att motsvara typ ett par armens "vita-blixten" och till detta duger de för den summan.

frågan är bara vilken längd jag ska ha?? finns i 205 samt 195. är 185 lång, vikt +90 med oftast en skaplig packning.

Längder

I ditt fall så skulle jag välja 205. framförallt med tanke på din vikt och ditt andvändningsområde.

Lycka till.

/ Anders - utsidan.se

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fel användningsområde?

Ska du åka på tur med dom vete 17 om inte vita blixten är bättre än ett par telemarksskidor. Det går inte att valla ett par telisar på vettigt sätt, den bara lossnar hela tiden. Kolla begagnatanonnserna efter ett par turskidor istället, då får du nog med bättre bindningar också.

För alla som betvivlar sanningshalten i mitt påstående, testa att gå på tur med någon med träskidor när du själv har telemarksskidor. Är terängen inte stighudsbrant kommer du att komma efter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips