Val av snabb motionskajak med skott

gundj; sa:
Om jag vill ha en kajak som passar till 195cm/95Kg, klarar lite packning (helgutflykt), lämplig för flod/insjöpaddling men klarar en sväng längs kusten.
Vad ska jag leta efter dâ? prisbild?
Seayak Yukon Expedition kanske? Den är iallafall designad utifrån ungefär de förutsättningarna men någon snabb motionskajak är det definitivt inte! ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
gundj; sa:
Nu har jag blivit kajaksugen oxâ.
Om jag vill ha en kajak som passar till 195cm/95Kg, klarar lite packning (helgutflykt), lämplig för flod/insjöpaddling men klarar en sväng längs kusten.
Vad ska jag leta efter dâ? prisbild?

Bekvämlighet framför fart :)

Flash motionskajaken från Bear & Water AB (Finland) är populär som dagsturkajak bland finska motionspaddlare. Har hört att den har haft framgång som multisport kajak även i Sverige. Den har skott i akterskeppet och lucka på akterdäcket. Stuvutrymme finns så mycket att asketen klarar övernattsturer med den. Den är också snabb. Jag har träffat motionspaddlare som paddlar 16km i tider kring 1t 30min (10,5km/h snitthastighet)med den. Har inte paddlat själv med den, men tror att den lite större bredden gör den också stabilare än kajaker kring 50cm i bredden. ÅF i Sverige http://www.bearwater.fi/sweden.htm
Bilden är länkad från Bear & Water AB's hemsida.

bw_flash_kuntokajakki.jpg

mvh
Lill-Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips