Val av snabb motionskajak med skott

gundj; sa:
Om jag vill ha en kajak som passar till 195cm/95Kg, klarar lite packning (helgutflykt), lämplig för flod/insjöpaddling men klarar en sväng längs kusten.
Vad ska jag leta efter dâ? prisbild?
Seayak Yukon Expedition kanske? Den är iallafall designad utifrån ungefär de förutsättningarna men någon snabb motionskajak är det definitivt inte! ;)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
gundj; sa:
Nu har jag blivit kajaksugen oxâ.
Om jag vill ha en kajak som passar till 195cm/95Kg, klarar lite packning (helgutflykt), lämplig för flod/insjöpaddling men klarar en sväng längs kusten.
Vad ska jag leta efter dâ? prisbild?

Bekvämlighet framför fart :)

Flash motionskajaken från Bear & Water AB (Finland) är populär som dagsturkajak bland finska motionspaddlare. Har hört att den har haft framgång som multisport kajak även i Sverige. Den har skott i akterskeppet och lucka på akterdäcket. Stuvutrymme finns så mycket att asketen klarar övernattsturer med den. Den är också snabb. Jag har träffat motionspaddlare som paddlar 16km i tider kring 1t 30min (10,5km/h snitthastighet)med den. Har inte paddlat själv med den, men tror att den lite större bredden gör den också stabilare än kajaker kring 50cm i bredden. ÅF i Sverige http://www.bearwater.fi/sweden.htm
Bilden är länkad från Bear & Water AB's hemsida.

bw_flash_kuntokajakki.jpg

mvh
Lill-Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips