Vätter på MTB

Hejsan alla glada.
Jag skall cykla vättern på min MTB och har då börjat fundera på vad jag skall göra för att kunna ha en hög fart trots en MTB.

1) Jag skall byta största drevet fram och då få lite högre utväxling.
2) Tänkte sätta på slicks fram och bak. Dock så tänkte jag se om jag kan hitta en tjockare slicks bak än fram och på så sätt bibehålla utväxlingen.

Är det någon som har gjort någe liknande och kan komma på förslag eller kommentarer angående mitt recept på en snabbare vättern med MTB. Kanske finns det mer man kan göra för att öka utväxlinge och minska luft och rullmotståndet?

Vilka däck skall man välja??

Martin
 
Hej

jag körde vättern 99 med mtb.
Hårdpumpade slicks tycker jag är en nödvändighet när man kör mycket på väg. Jag bytte inte utväxlingen vilket ledde till att jag körde mest på de tre tyngsta om jag minns det rätt. Jag var dock rellativt otränad 50-60 mil i benen, så det blev rejält jobbigt efter Hjo men tog mig runt på 17 timmar.
Jag skulle nog rekomendera att du byter utväxling också det ger större valmöjligherer när du ligger på vägen och pumpar.

Senare år har jag kört på en hybrid med bättre utväxling och racerdäck det har gått mycket bättre. :)

/Stefan
 
MTB->Racer

jonssonmartin; sa:
Hejsan alla glada.
Jag skall cykla vättern på min MTB och har då börjat fundera på vad jag skall göra för att kunna ha en hög fart trots en MTB.

1) Jag skall byta största drevet fram och då få lite högre utväxling.
2) Tänkte sätta på slicks fram och bak. Dock så tänkte jag se om jag kan hitta en tjockare slicks bak än fram och på så sätt bibehålla utväxlingen.

Är det någon som har gjort någe liknande och kan komma på förslag eller kommentarer angående mitt recept på en snabbare vättern med MTB. Kanske finns det mer man kan göra för att öka utväxlinge och minska luft och rullmotståndet?

Vilka däck skall man välja??

Martin

Jag konverterade min ena mtb till racer för några år sedan för att se om racer var något för mig samt att undersöka hur stor potential en bra mtb-am har egentligen. Det jag gjorde var följande:

1 Jag bytte vevparti till enklare trippel racer 52-42-32 med ståldrev. Då åkte jag också på att byta vevparti (BB-UN-52) och framväxel (Canpa mirage).


2 Jag bytte krans till racerkrans 12-23 (HG 50 eller HG70, minns ej vilket) för att få en jämnare tramprytm (det finns onekligen en bra anledning varför racercyklister kör med just racerkasset och inte mtb-kassett på landsvägen...)

3 Bytte ut framdämparen till en stel gaffel (som jag hade hemma) för att inte tappa kraft i framförallt uppförsbackarna.

4 Bytte ut barendsen till ett set med mer positioner för händerna (barendsen hade jag också hemma).

5 Bytta däck till Richey 1.1" slick, som dock tål grusvägar (jag bor 3 km från närmsta asfaltsväg).

Kalaset kostade ca 2000 kr inklussive arbete och resultatet blev en helt ny cykel som funkade hyggligt som landsvägsracer. Fast min nya riktiga racer för 20.000:- funkar naturligtvis ännu bättre...

Skulle jag gå fullt ut skulle jag också bytt styre till bockstyre samt byttreglage samt bytt bromsar från V till Canti, men då skulle kostnaden skena iväg.

Men varje del av ombyggnaden fyllde sitt syfte och jag var nöjd med resultatet. Men nu funderar jag på att konvertera tillbaka "mtb-racern" till en mtb eller åtminstone en crosshoj (då räcker det nog med lite tjockare däck).

/Niklas
 
MTB helt OK

Jag körde min första Vätternrunda förra året på en Cannondale MTB. Jag tog bort alla skärmar och pakethållaren och satte på smala högtrycksdäck. Däremot gjorde jag inget åt växlarna och saknade det inte heller. I mitt fall var högsta växel 44/11, dvs en utväxling på 4. Givet omkrets på cirka 195 cm ger en kadens på 80 (lägre bör den inte vara) en hastighet på 37,4 km/h. Hur fort tänkte du köra? Lance Armstrong lär köra med en kadens på 115...

En racer är inget måste i Vätternrundan, det ger otroligt mycket mer att ligga i klungor och cykla. Vem vill hålla nere i böjen hela loppet? En racer har dock flera olika positioner för händerna, kan vara skönt efter Hjo.

Tyvärr blev min MTB stulen i vintras, så jag kör på en Cyclocross i år.

Lycka till!

/Raymond Bergmark
[Ändrat av RBK 2002-04-24 kl 13:03]
 
Kadens=varvtal

Kadens är hur många varv man trampar per minut. En rekommendation är att ligga på minst 80, andra säger kanske t o m högre värden. Det är ett mycket vanligt fenomen bland cyklister (kanske inte bland Vätternrundedylika) att ligga på en alldeles för låg kadens, vilket sliter på knäna.

/Raymond Bergmark
 
Funkar bra m MTB

Jag har åkt nästan 2 rundor på en MTB (sista vändan vurpade jag efter 29 mil...). Jag hade helt släta slicks och standard utväxling. Saknade lite tyngre växlar i nedförsbackarna. Mitt tips är att åka på sin MTB om man inte har racer. Sätt på slicks och fundera på större klingor fram. Jag åkte (skulle ha åkt) på ca 11h...
 
slicks

Hejsan

Jag har hört att det finns någonting som påminner om racerslicks som du kan sätta på en MTB. Är det någon som vet någonting om detta, vilka däck är det och vart kan man få tag på dem.

Slicks bak hade jag tänkt vanliga MTB slicks så att diametern inte minskar vilket kan göra en del. Finns det några som ni kan rekommendera.

//Martin
 
Bra MTB-däck för landsväg

De bästa(?) MTB-däcken för landsväg är Continental GP MTB, se:
http://www.conti-online.com/generat...res/mtb/grand_prix_mtb/grand_prix_mtb_en.html

De är 25mm och väger 195g, enl Conti.
Du kan också behöva en smalare slang till däcket.
Om du har en VÄLDIGT bred fälg så kanske det inte funkar så bra, läs mer här:
http://sheldonbrown.com/tire_sizing.html#width

Jag har själv använt Conti däck i många år, de funkar väldigt bra.
Men om det i dagens läge är politiskt korrekt att köpa Continentals produkter är en annan fråga och det är helt upp till var och en.
 
Re: MTB helt OK

RBK; sa:
Däremot gjorde jag inget åt växlarna och saknade det inte heller. I mitt fall var högsta växel 44/11, dvs en utväxling på 4. Givet omkrets på cirka 195 cm ger en kadens på 80 (lägre bör den inte vara) en hastighet på 37,4 km/h. Hur fort tänkte du köra? Lance Armstrong lär köra med en kadens på 115...
Lycka till!]

Hej hej!
Jag är lite nyfiken, hur räknar du ut farten (ja jo om jag samlar ihop alla de grå så kan jag väl lista ut det men de grå har tagit semester i solskenet)?
/K
 
Fart givet växlar och omkrets

Utväxling 44/11=4 innebär att varje varv på pedalerna ger fyra varv på bakhjulet. Omkrets 195 cm ger då att ett varv på pedalerna för dig 4*1,95m=7,8m. Om man har en kadens på 80 så trampar man 80/60 varv per minut, dvs 1,33 varv per sekund. Man kommer alltså 1,33*7,8m på en sekund, dvs en hastighet på 10,4m/s. Konvertera till km/h genom att multiplicera med 3,6, vilket ger 37,44km/h.

Generell formel för den intresserade:

Fart (i km/h)=3,6*Utväxling(krans fram/drev bak)*Omkrets (i meter)*Kadens (varvtal per minut)/60

Kör hårt!

/Raymond Bergmark
 
däck å växlar

Jag ska själv köra vätternrundan iår på min MTB. Jag hade vissa funderingar på att ändra utväxlingen men har kommit fram till att inte göra det. Visst kan man sakna tyngre växlar i utförsbackarna, men man klarar sig gott å väl iaf.

Gällande däck så inhandlade jag ett par kevlardäck i samband med att jag köpte cykeln i USA. Dessa däck är lite mönstrade och har dimensionen 26x1.5 således behöver man inte köpa en ny smalare slang till dom (Det är ju iofs ingen större kostnad) Dessa däck funkar fint tycker jag men skulle vilja testa ett mindre innan jag helt kan säga om detta är bästa storleken.

Rekommenderar att sätta på nån form av barends iaf, själv har jag ännu inte inhandlat några sådana, men det står högt upp på listan nu för man behöver växla grepp och ställning under alla dessa milen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.