Värmekälla till pimpelark?

Oj då, en hel hög intressanta alternativ, man tackar, man tackar.

Vad gäller gaser så finns det 12 volts gasvarnare vilka även varnar vid för hög kolmonoxidhalt.

Arkek kommer att vara isolerad med styrolit, 40-50 mm. Minst tre ventiler men det blir nog två på golvnivå och två vid taket.

Glembringkaminen verkar ju vansinnigt intressant, med fönstertillägget får man ju lite 'mys' också då man ser lågan. Frågan är om det går att förse den med bränsle via självtryck. Har mailat dem angående det.
Med kapilärrörstermostaten skulle det bli fina fisken. Någon som vet hur man tänder den?

Vet inte om det hamnar riktigt rätt men i alla fall.

Är på jakt efter en vettig värmekälla till en pimpelark.

Har kikat sådana där gasolbrännare men det känns lite overkill med 4,2 kw på en yta av 4 m2

Finns det mindre gasolkaminer?

Har funderat på en vedeldad kamin vars 'mysfaktor'r är svårslagen men det är rätt drugt att kliva upp stup i kvarten för att peta in en pinne i brasan, därför ser jag mig om efter andra alternativ.

Kör man med en gasolkamin kan man ju också ha en liten kokplatta som går på gasol så det är rätt smidigt.

Några tips på alternativa värmekällor?

Heatpal drivs med T-Röd och funkar bra till ark. Se bara till att det finns Till-luft i arken. Annars använder jag fotogenvärmare till min ark eller mitt numera stora pimpeltält. Samma där- tänk på lufttillförsel. 95% av användandet av fotogen har gårr superbra. Vid ett tillfälle började värmaren "osa" (verkligen otrevlig och stickig lukt. Vet i dagsläget inte orsaken men det kan ha varit veken som var dålig. Fördelen med fotogenvärmare är brinntiden,upp mot ett dygn vid full tank
Lyck till //P

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips