Väder moln jag känner igen men ändå inte?

Var ute i hälgen och vandrade i Jotunheimen, mycklet bergigt område. Väder prognosen var verkligen super bra. det skulle helt klart bli sol och molnfritt under helgen. Onsdagen när vi kom regnade det, allt enligt prognos, torsdagen inget regn men mycket vind. Fredag morgon runt 0700 får vi syn på dessa moln.

Jag tycker nämligen att jag känner igen dessa moln i minnet och att de har någon specifik "fjällbetydelse".

Vädret blev bara bättre utom en en 5h skur natten mellan fredag och lördag (0300-0800). Koppling till dessa?

Lite surfande på SMHI skulle kunna koppla dem till Altocumulus lenticularis (linsformade böljemoln) http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tolka-moln-1.1505

och då skulle ju SMHI anse att molnen inte hade något med vår lilla regnskur (och rätt blåsigt! ) att göra snarare tvärtom?

tja.. vad tror ni? kan tillägga att det var många fler moln än de på bilden. säkert 15-20st på himlen.

hoppas vi alla läros mer av lite vder diskution! Väder, något alla vandrare borde ha i ryggmärjen!

Ja de ser helt klart ut som Lenticularis. Dessa uppkommer när det blåser skapligt mycket genom att fuktig luft tvingas upp över till exempel ett berg och därigenom kondenserar fukten till moln.
Ett tydligt kännetecken är att molnen inte flyttar på sig, utan är kvar på samma ställe även när det blåser (vid bergstoppen, eller vid vågorna som kan bildas bakom toppen).

"Fjällbetydelsen" antar jag i så fall skulle vara att det blåser mycket där dessa moln bildas.

/Björn

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips