Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som har koll på om Sieberjåhkå är vadbar, gärna i området som är markerat med en röd ruta på kartan nedan? Jag har varit nere vid Kutjaurestugan och där var det minst sagt full ös på jokken, men vet inget om hur det ser ut norrut.
Tack på förhand!
Tveksamt.
Såhär skriver Claes Grundsten i På fjälltur Padjelanta Sulitelma
Biflödet Vierttsajåhkkå vadas lätt på bred grusbädd. Därefter går du, fortfarande på rished, över en mindre höjd och kommer nära Sieberjåhkkå som även här uppe är ett stort vattendrag och i princip omöljig att vada.
Är det någon som har koll på om Sieberjåhkå är vadbar, gärna i området som är markerat med en röd ruta på kartan nedan? Jag har varit nere vid Kutjaurestugan och där var det minst sagt full ös på jokken, men vet inget om hur det ser ut norrut.
Tack på förhand! Visa bilaga 41637
2010 vandrade jag till området omkring Stibok, några hundra meter efter utflödet från Stibokjavrre vadade vi Sieberjåhkå utan några problem vattnet nådde inte knäna. Men som alltid vid vad så måste man göra bedömningen på plats det som var möjligt då kanske inte är det nu! Bifogar en bild som visar vadstället!
Så här såg det ut för snart 30 år sedan när vi vadade Sieberjåhkå. Måste ha varit inom din röda ruta, vi kom från Vuossjevagge för att sedan fortsätta till Slahpejavrre via Abmeljavrre. Måste varit extremt lågvatten då, vi hade läst Grundstens beskrivning och var beredda på att gå över bron vid Stipok. Fina trakter det där!
God tur önskar LasseÅ.
Jag har vadat det lite bredare deltat en km nedströms inloppet från Bajkasjavrre några gånger (senast 2016). Det var odramatiskt, sandbotten, lugnt flöde och vatten till knäna om jag minns rätt (finns inga garantier för att jag gör det ).
Som man ser när man läser denna tråd så lyckas de flesta ta sig över Seberjåhkå.
Jag (som är en van vadare och bland annat vadat Rapaälven) lyckades inte ta mig över 2013.
Året innan hade min Livskamrat och hennes vadar-rädda kompis tagit sig över.
Så... man kan aldrig veta.
HåkanF
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...