Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure

Hej!

Vadet över glaciärälven som rinner från kokedalsglaciären och ut i sårjåsjaure beskrivs av Grundsten som "normalt lätt", men kan innebära ett stort problem vid kraftig avsmältning eller regn.

Hur mycket behöver man oroa sig för detta vad om man utgår från Sulitjelma och inte har möjlighet att gå över glaciären tro? (tidpunkt: andra halvan augusti)

Innebär "normalt lätt" lårdjupt lugnt vatten som då antagligen blir omöjligt vid högre vattenflöde, eller är "normalt lätt" verkligen lätt?

Finns det andra ställen att passera älven om vattnet är för högt (i värsta fall över glaciärtungan antar jag)?

Som alltid är det ju svårt att säga något vettigt om vaden beroende på årstid och väder, men någon mer hint skulle göra mig glad.

/Magnus

Sist var det knädjupt.

Senast jag gick där var det ungefär knädjupt, då var det fint och varmt väder i senare halvan av augusti. Hade inte regnat på 3 dygn.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag var där i början av september för några år sedan. Då hade det regnat en del och det var bara tack vare att en av oss hade vadarbyxor och kunde hitta bästa vägen som vi andra kunde kryssa fram där vattnet precis nådde till knäna.

Ej några problem

Har gått där flera gånger dom sista åren, senast i fjol
efter en tid av mycket regn. Vadet har aldrig gått över knäna. Dock får man kryssa något. Kallsingar och neopren sockor så fixar ni det lätt.
Glömm nu inte och stanna vid Konsul Persson stuga en kväll och njuta av solnedgången.
MVH Roger F

Bro och vad

Det är länge sedan någon bidrog med inlägg om vadet väster om konsul Perssons stuga.

I början av augusti 2008 var det lågt vatten, dvs inget regn och inte så varna dagar eller nätter. Jag gick över mesta delen i kängor. Hade säker varit möjligt att ta sig över de två västligaste grenarna också men där använde jag Lundhags vadarstövlar (som jag f.ö tätat med Liqusole i skarvarna).
Inga problem.
Det finns en bro drygt 1 km övanför vadet. Man ser den inte från den T-märkta leden men det finns en handskriven skylt en liten bit in på norska sidan som pekar mot bron.

Leden från Staloloukta till Sulitjelma rekommenderas. Övernattning vid eller i Sårjåsjaurestugan är en upplevelse med solnedgång över sjön. Norska Sorjoshytten är ny och mycket fin.(Norsk T-nyckel behövs) Tältplats finns på en liten udde strax före hyttan. Dessutom finns fina tältmöjligheter vid leden upp till Kokedalstopparna dvs alldeles efter sista vadet och uppförsbacken innan det bär utför mot Ny -Sulitjelma fjellstue.(T-nyckel behövs)
Kolla busstiderna från Sulitjelma till Fauske och Bodö. Campingplats i Sulitjelma ligger långt bort från bussen.

Bron är alltså uppbyggd?
Ifjol var den förstörd, väl av vårfloden. Då var vadet rätt lätt. Grunt, men långt och kallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips