Vad skulle ni köpa i USA?

OK jag skall till New York där huvudföremålet med resan är maran i början av november. Men med tanke på favorabel dollarkurs och förmodligen lockande butiker så kanske det går att göra något klipp.
Alltså; vad lönar det sig att köpa av klätterutrustning, kläder, gps, allmänna friluftsprylar, m.m. och är det något man bör beakta innan VISA kortet börjar ryka. Låt höra era råd.

OK jag skall till New York där huvudföremålet med resan är maran i början av november. Men med tanke på favorabel dollarkurs och förmodligen lockande butiker så kanske det går att göra något klipp.
Alltså; vad lönar det sig att köpa av klätterutrustning, kläder, gps, allmänna friluftsprylar, m.m. och är det något man bör beakta innan VISA kortet börjar ryka. Låt höra era råd.

Camalots, Aliens, Arc'teryx kläder...spontant! Hilleberg tält kanske:)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
GPS Garmin 60csx.
Hilleberg tält
mm

Tips: Beställ per postorder till hotellet, eller vart du nu bor. Det skiljer minst $50 på en GPS mellan postorder och butik på stan. Sedan kanske du har annat för dig än att ränna runt för att hitta en butik som har just det du letar.

/Ulf

Om det är optik som gäller så har jag för LÄNGE sedan handlat sådant vid några tillfälle på B&H i New York.
De var alltid billigast, och det gick aldrig att pruta - utan deras listpris slog alltid de priser som gick att förhandla fram på andra ställen. Det normala var att man kunde pruta väldigt mycket på såna här prylar. Vet inte om det är lika fortfarande, men det finns en websida som verkar vara B&H's:
http://www.bhphotovideo.com/

Själv skulle jag väl kanske även kolla efter Aliens.

Gissa
evilgrin39.gif

~Paul~

Amerikanska tält. Exempel: Amerikanskt listpris på Mountain Hardware Trango 2 är $475. Svenskt listpris är 5998kr. Med tanke på att dollarn ligger på 6,50 verkar det som att någon räknat snett.

Lite drömläge

om man har behov av friluftsutrustning. Men köp bara sånt som du kommer att ha användning för.

Finns lite fallgropar. GPSer har ofta amerikansk baskarta vilket kan vara en nackdel se navigationsforumet men numera så har ju många modeller stort minne speciellt om de har lösa minneskort så då torde den nackdelen inte spela så stor roll. Video är inte intressant för en europé om den inte är PAL.

Cyklar tror jag du kan få bra pris på. UL-prylar som tarps tarptents backpacks etc. Telemarkgrejor från amerikanska tillverkare. Konfektion framför allt från kanadensiska och amerikanska tillverkare. Utbudet är generellt mycket stort på friluftsprylar i USA. Det kan löna sig att köpa på postorder och att välja rätt affär eller t o m delstat (skatter kan skilja). Klättergrejor torde vara smart att köpa i USA men det kanske inte gäller varor från europeiska tillverkare?

Thure

Apropå cyklar så kan det ju vara bra att läsa vad ens flygbiljett tillåter i form av bagage...

Klättergrejor är nog allmänt billigast på MEC i Canada, vet inte om det går att beställa därifrån till ett hotell i NYC på ett bra sätt... www.mec.ca

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips