Vad ska det vara för bakhjul?

Jag fick för ett tag sedan tag på en Scott på en auktion som polisen hade i Piteå. Övermålad och ful, så någon koll på vad det är för modell har jag inte, inte mer än att det är en 28-tums Scott med Deore-växel och 8 växellägen.

Det satt två hjul på den, men bakhjulet hörde uppenbarligen inte dit. Däremot tror jag framhjulet är rätt. Nu har jag försökt få grepp om vad det ska vara för bakhjul, men jag blir inte klok på alla fälgbeteckningar! Fälgen på framhjulet är märkt med "Rigida, F, 18CX622", och däcket "40-622 (700x38C-28x1 5/8x 1 1/2)".

Jag hade tänkt mig denna som en till-och-från-jobbet-cykel, så någon dubbelbottnad fälg torde inte vara nödvändig. Någon som kan ge förslag på vad jag ska leta efter för bakhjul? Eller som kanske till och med sitter med ett överblivet passande hjul?

Robert
 
Nästan vilket 622-mm bakhjul som helst borde passa (kallas ofta 28", men det finns fler som kallas det. Det viktiga är 622 mm, vilket i stort sett är diametern på det stål- eller kevlarband som sitter längst in på däcket, och likaså diametern på fälgen där där sagda stålband ska sitta när man krängt på däcket).

Ska du få växlarna att fungera bör du ha ett med 8-delad kasett på (möjligen 8-delat frihjul men det är ovanligt och svårservat). Du kan ta ett hjul med 9-delad kassett också, och byta själva kasetten (paketet med kuggdreven, som man trär på en "body" på bakhjulet) till 8-delad. Du kan ta 7- eller 9-delat bakhjul och byta växelreglare.

HTH
Per Eric
 
Original sitter förmodligen Weinmann Zac fälg

På min Scott Tampico sitter Zac 19, har du en bra lokal cykelaffär så kolla med dem vad de tar för hjul. Annars så tar Cyclecomponents ca tusenlappen för ett Mavic Crossride.
 
Kör dubbelbottnat

redrob; sa:
Jag fick för ett tag sedan tag på en Scott på en auktion som polisen hade i Piteå. Övermålad och ful, så någon koll på vad det är för modell har jag inte, inte mer än att det är en 28-tums Scott med Deore-växel och 8 växellägen.

Det satt två hjul på den, men bakhjulet hörde uppenbarligen inte dit. Däremot tror jag framhjulet är rätt. Nu har jag försökt få grepp om vad det ska vara för bakhjul, men jag blir inte klok på alla fälgbeteckningar! Fälgen på framhjulet är märkt med "Rigida, F, 18CX622", och däcket "40-622 (700x38C-28x1 5/8x 1 1/2)".

Jag hade tänkt mig denna som en till-och-från-jobbet-cykel, så någon dubbelbottnad fälg torde inte vara nödvändig. Någon som kan ge förslag på vad jag ska leta efter för bakhjul? Eller som kanske till och med sitter med ett överblivet passande hjul?

Robert

Behovet kan ju växa, så det är ju lika bra att vara förberedd med en dubbelbottna fälg... En hygglig dubbelbottnad silverfärgad Mavic touringfälg behöver ju inte kosta så mycket och det gamla navet kan oftast återanvändas. Men om hjulet byggs bra så kan det ju hålla länge. Du ska väl bygga hjulet själv?

Lästips http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
ansc09 Att vara kissnödig Långcykling 4
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.