Vad satt detta batteri i?

(Postade tidigare i fritt forum men då ju det inte lstas hoppas jag på fler svar med postning här och ber amdin ta bort från fritt forum:)
VId en kajaktur hittade jag detta ilandflutna orangea batteri med vad jag tror är kyrilliska bokstäver. Hittad på ett större yttre skär i Karlskrona skärgård så antagligen fallit från fartyg i Östersjön och spolats i land.
Min gisningsöversättning säger att det står ungefär "BATAPER" spegelvänt R (=Batteri?) "MARYOK-1M" på (också spgelvänt R samt like ovanligt Y). Har googlat men vet inte hur man ska översätta R resp Y för att få träff.

Stiften är plus och minuspol men ser ut att innehålla även ett kretskort.

Någon som vet vad det suttit i?

Någon komradio, nödsändare, flytväst, ficklampa, nödflotte?

Verkar väl kapslat dvs designat för bruk i marin miljö.

För storleksreferens, en vit vanlig "USB-mobilladdare"
==
Kudos @joanna för denna input:
Skrivet med vårt alfabete står det på batteriet
BATAREJA
MAJATJOK - (M)*
...vilket betyder: "batteri" resp, "liten fyr", dvs batteriet heter "lilla fyrtornet" :)
==

Som sagt, någon som vet vad för pryl detta kan ha suttit i? Ficklampa, nödljus, livflotte?


/Patrik
batteri.jpg
 
Detta hittade jag


"Batterifyr 1 m Sovjetunionen
Beacon 1m vattenaktiverat batteri för flytväst tillverkad i Sovjetunionen (1990). När den fylls med havs- eller sötvatten eller annan elektrolyt börjar den producera elektricitet. I närvaro av 8 stycken, med en ficklampa i satsen. Priset för alla 1000. Möjlig leverans, avito leverans. Elektrokemiskt system: magnesium-kopparklorid. Anordningen består av en lampa med en flexibel tråd och en strömkälla. Ljuskälla: Glödlampa MH 2,5-0,15 Installation: Elektrisk armatur som är permanent installerad på livflottar, uppblåsbara livbrickor och västar. Ljuset fästs med hjälp av 4 hål med en diameter på 1,5 mm. Egenskaper: Spänning: 2,5 V Ström: 0,15 A Arbetstid, min: 10 h Brandsiktsräckvidd: 20 kablar (3,7 km) Mått: 31*66*114 mm Vikt i torrt tillstånd: 155 g"
 
"Beacon 1 vattenaktiverat batteri (evigt)
Ursprungligen utformad för att komplettera flytvästar, men den är en bra allroundare! Och, viktigast av allt, har ingen hållbarhet (nästan). Hej. Jag vill uppmärksamma dig på följande! Batteri "Beacon-1". Vattenaktiverat batteri, börjar fungera efter nedsänkning i vatten. Elektrokemiskt system "magnesium-kopparklorid" (CCM) Det kan ansluta vad som helst, allt beror på din fantasi, till exempel kan en ficklampa brinna i flera dagar (beroende på glödlampan). Du kan ansluta 5 stycken i serie - och voila, ca 12 volt! Egenskaper: Spänning: 2,7 V Elektriskt motstånd i den externa kretsen: 17 Ohm Urladdningsström: 160mA Arbetstid, min: 15 h Mått: 31 x 66 x 114 mm Vikt i torrt tillstånd: 155 g Batteriet är evigt, det har faktiskt inget utgångsdatum tills det aktiveras. Försäljning från ett stycke. Skicka med post eller transportföretag i alla regioner. Det finns mer än två tusen stycken! Grossister rabatt!!!! "
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.