vad kostar topptur?

hej!

har förstått att den guidade toppturen går den östra leden upp på kebnekaise?! några frågor:

* vad kostar den guidade toppturen?
* måste man boka?
* måste man boka på basstationen också, eller är det bara att slå upp sitt tält?
* finns det mat att köpa där?
* vilken är den bästa tiden? tänkte gå upp i början av augusti.

tack för svar!
kristin

smula; sa:
hej!

har förstått att den guidade toppturen går den östra leden upp på kebnekaise?! några frågor:

* vad kostar den guidade toppturen?
Om mitt minne inte sviker mig så ligger det omkring 400:-
Det finns bokningslistor i entren till fjällstationen, tror att man ska boka senast kvällen innan.
* måste man boka på basstationen också, eller är det bara att slå upp sitt tält?
Man får tälta en bit bort från fjällstationen
* finns det mat att köpa där?
Japp, men det kostar lite mer än i butiken hemma som vanligt ute i fjällen alltså.
* vilken är den bästa tiden? tänkte gå upp i början av augusti.
Augusti funkar nog alldels finfint. Som alltid vid den tiden finns det då en viss risk att toppglaciären är barsmält, men går du en guidad tur så tar nog guiderna med sig stegjärn och rep så att ni kan komma upp till toppen säkert.
tack för svar!
kristin

Mvh Jesper
Som borde stänga igen laptopen och öppna skolböckerna, suck o stön...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Augusti är bra!

Hej!
Augusti blir alldeles utmärkt! Jag var där förra året i början av augusti vilket var bra. Men det blev lite kallt (ner mot noll) vissa nätter...
Går man upp västra leden behöver man ingen guide, det är bara att gå, inga större problem.
Tältet kan man slå upp runt fjällstationen om man så vill. Det finns utedass, färskt vatten finns överallt!
Ha det gött i sommar!!

En komplettering

Jag skulle råda dig att komma dit lite tidigare än i augusti.
några anledningar,
du slipper halka runt i dina kängor eller snubbla runt i steghjärn på toppglaciären..
du får åka "pulka" på din egen röv bra många hundra meter ist för att få ont i knäna när du ska gå nerför i stenrasslet.

Jag jobbade där i somras och var uppe bra många ggr uppskattade dock att pulsa i snö än på stenskravel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips