Vad kan man göra i Kittelfjällområdet en dag i maj?

Hej

Ska tillbringa två dagar i området Kittelfjäll-Storuman under Kristihimmelfärdshelgen. Ena dagen är uppbokad med utflykt till tomt som hastigt och lustigt skänkts i Harrsjö-området. Men vad sjutton hittar man på den andra dagen? Enligt SMHIs hemsida är det ganska så stor chans att det ligger kvar lite snö, fast inte så mycket så att det är turåkningsskidbart. Hade det varit senare på säsongen kanske man hade kunnat ta en vandringstur på Kungsleden uppe vid Hemavan-Tärnaby...

Så, hur ska jag fördriva de ljusa timmarna av en dag? Helst någon form av friluftsliv men går inte det (utan allt för mycket "bök") så tar jag gärna emot andra tips. Kommer att ha bil och kan alltså ta mig en bit bort.

(Med den samlade kunskapen här på sidan borde någon kunna förgylla min dag! :))

Go west....

Tjenare!

Tiden runt Kristihimmelfärdshelgen är helt klart lurig. Efterom det troligtvis kommer att vara på tok för blött att gå på tur skulle jag helt klart försöka hitta snö. Den plats som jag känner till i "närområdet" (typ 15 mil bort) där man kan vara ganska säker att hitta snö är runt Stekenjokk. En kompis till mig gjorde en midsommartur på skidor där för ett par år sedan.

/ Stefan

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Men kom igen nu då :)

Ingen som kan tipsa om något?!

Ingen fin sjö att "bara vara" vid? Fin bilväg att åka? Något udda muséum?

(Bumpelibump...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips