Vad gör man på väg norrut?

Vi ska som vanligt ta en tur till fjällen den här sommaren. Det brukar ju bli en ganska lång och tråkig bilresa med pizzapaus på något spännande ställe som tex Lycksele.

Så vad kan man istället göra på resan för att det ska bli lite mer spännande? Har letat runt på diverse turistinformationer och liknande och hittat följande:
Linbanan i mensträsk
Gropen i malmberget
Hällristningar i nämforsen
Diverse kyrkor (faller mig inte riktigt i smaken)
Diverse forsar (här tar jag gärna emot tips på lättilgängliga ställen att stanna och fika vid)

Kom med lite tips!

För att vara lite mer specifik om vad en resa norrut innebär för mig så börjar resan i Sundsvall och slutar i Saltoluokta. Övernattning är planerad i Vilhelmina.
 
Skuleberget - men det kanske är för nära hemmaplan? Annars finns det ju lite skojs där med Rövarby för barnen och Via Ferrata för de vuxna.
 
Ja, Skuleberget är ju kul, men som du säger - lite för nära hem för min del. Vill ju gärna känna att man kommit iväg innan det är dags för första stoppet.
 
Nja, skroven är ju större på Järnvägsgrillen i Luleå, och där sitter dessutom en tillräcklig uppsättning lokala original (inga störiga typer, bara "original") för att göra måltiden till en upplevelse för såväl öga som gom! Luleå erbjuder dessutom rätt schysst shopping för att vara i norra landsänden.

Om ni tänker köra 363:an upp förbi Lycksele så bör ni definitivt stanna vid Vormforsen eller Linaforsen, de är mina två favoriter! En parisare i Åmsele (som ju tyvärr blivit känt av tråkigare skäl) är också en höjdare.

Dorotea kan ju få en fullt frisk person att vilja skjuta sig för pannan, åk genast förbi. Storuman är trevligt, kolla in utkikspunkten en dryg km ovanför samhället.
 
Längs 363 ligger mårdseleforsen. Ett stort område med ett forsdelta, paddlade där för en herrans massa år sedan (91-92?).

Kan varmt rekommendera en tur dit, de har numera även cafe där har jag hört...
 
gropen?

Njae, inte rekommenderar jag det som sevärdhet direkt, jag skulle istället bege mig upp på dundret och då gärna en tur till Toppstugan. Den är öppen torsdagskvällar från 21:00 fika och våfflor samt en bedårande utsikt, har ni tur ser ni kanske Kebne. En sväng till Hembygdsområdet som också har ett cafè bredivd Vassaraälven. Gruvmuseumet, öppet tider? Ta gärna en tur på Hermilins området medan det finns kvar, det ligger i Malmberget. På e10:an har ni även avfarten precis vid vägen till Stenbron som är ett mycket trevligt ställe att ta en paus på.

/Anjoua
 
Jokkmokk

Bara att ha besökt samhället är en merit.... Du har ju t.ex. Aijtté Fjäll & samemuseet.
Sen på vägen hit är ju Storforsen värt ett besök, Ligger efter vägen Piteå-Jokkmokk, men även om man kommer E 45:an kan det vara värt att svänga ned till forsen (om man har tid).
I Porjus kan det vara värt att käka lunchen på Rallarrosen (om man inte åt på Ajtté), kan också vara intressant att få en visning av kraftverket, gamla.........

En fika i Kitajaur, 5-6 km N Kåbdalis (E45), ligger vid inlandsbanan.......

Det behövs en vecka för att hinna med alla sevärdheter om man nu planerar resan ordentligt.
 
Malmbeget, mer än gruvan

Hej, som gammal Gällivarebo måste jag rekommendera området Hermelinen i Malmberget, passa på medans det fortfarande finns kvar, snart har allt slukats av Gropen.
 
Dorotea kan ju få en fullt frisk person att vilja skjuta sig för pannan, åk genast förbi. Storuman är trevligt, kolla in utkikspunkten en dryg km ovanför samhället.

När vi åkte från Åre till Umeå efter en "student ski week" för många år sen så stannade bussen vid en korvmoj i Dorotea. Samhällets alla volvoraggare började köra runt runt och sladda runt bussen som vore det ett villebråd. Sen ställde de sig alla upp på rad och blinkade en efter en med helljusen mot bussen. På vägen ut så hade vi en kortege med raggarbilar bakom oss. :) Av samhällena längs inlandsvägen är väl även Hoting av samma dignitet.

Åker man inlandsvägen så tycker jag Vilhelmina är rätt fint med sin utsikt över malgomajsjön. Vid Vojmån finns även en fin rastplats. Utanför Sorsele finns några fina platser vid Vindelälven.

Passerar man Luleå/Boden så är ju kyrkbyn i Gammelstan värt ett besök och i Boden finns ju en hel del militärhistoria om man är intresserad av det med bl a Rödbergsfortet och Försvarsmuseum. Luleälven är annars en rätt sorglig historia men runt Harads/Edefors är ju rätt fint.

I Porjus finns ett schysst burgarhak alldeles vid vägen och där kan man ju beskåda det gamla kraftverket. En bit nedströms finns en utsiktsplats över harsprånget också. Jag kommer dock inte ihåg vad det heter. Vägen västerut är sen en fest för ögat särskilt efter nån mil.
 
Storuman

Naturligtvis ska man som ett tidigare inlägg skrev åka upp till utsikten i Storuman, där man ser fjällen i väster. Det känns som man ser hela världen. Har man tur kanska man åker förbi Björn Ferry som stakar sig upp på rullskidor hela vägen till skidstugan... Gör om det den som kan :)
Och titta på vår "skärgård" ute på Luspholmarna.
När åker ni? Nu till helgen (26-27-28/7) är det Storumandagarna med marknad och dans och tjo och tjim.
Den 4 juli ska det vara Swampsoccer (träskfotboll) inne i samhället. Det kan ju va kul att se ;-)
http://www.vk.se/Article.jsp?article=279729

Välkommen!
 
Linbanan i Mensträsk tar ganska lång tid att åka runt, man kan beställa en picnickorg och äta lunch under tiden.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...