Vad för djur ?

Jag vandrade bergslagsleden och var på väg ner för Stora Rankemossen, som ligger cirka 2 km norr om Bäckelid (vindskydd), 10 km söder om Svartå herrgård.

Helt plötsligt rasslar det till snett nedanför bland blåbärsriset (5-10 meter). Stannar upp och uppmärksamheten höjs direkt. Djuret "flyr" bort (inte flyger) mycket snabbt och jag hinner ej se några skarpa konturer. Bara något lågt/stubbaktigt/ej litet....som rör sig. Är absolut ingen djurexpert men någon älg eller rådjur var det inte. Det "luffsade/sluggade" sig fram blixtsnabbt....sedan tyst.

Mårddjur ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mårdhundar ses överallt där fantasin (eller alkoholhalten) är tillräckligt stor, däremot så fastnar de aldrig på foto och de sublimerar i dödsögonblicket.

Just "lufsandet" gör att åtminstone jag tänker på mest på grävling. Man brukar höra/känna tydliga steg från vildsvin på ett annat sätt tycker jag. Räv har jag aldrig nånsin överraskat på det viset. Mårdhund etc. har jag ingen erfarenhet av.

Min erfarenhet är iofs att sinnena spelar en spratt ibland när man blir lite overaskad/uppjagad av okända ljud. Minns en gång när jag uppfattade tunga steg, frustande och morrande i ett buskage, och fick gåshud direkt. Efter att ha lugnat ner mig och konstaterat att det var det för mig dittills okända ljudet av, wait for it, igelkotthannar (!) i tvekamp. Morrandet låter faktiskt ganska mycket, men frustandet och framförallt de tunga stegen sken med sin frånvaro när förvirringen avtog lite.

Kanske en vanlig mård (OBS! ej att förväxla med mårdhund)?

Har bara sett en i skogen en gång men de är snabba och den hade en lufsande gångstil. De är bruna i pälsen och vanligare än man tror i skogarna eftersom man sällan ser dem.

/Anna

Vi kan helt enkelt bara spekulera om vad det var, bara så förbannat STÖRIGT att inte sett djuret, åtminstone lite av det. Och just att djuret "lufsade" är ju bara mitt antagande/gissning/känsla av det lilla jag såg/hörde....blåbärsris som rasslade/hördes....snabbt iväg sedan tyst....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips