Vad får utrustningen väga?

Hej
Jag undrar hur mycket en randonnée utrustning "får" väga. Jag funderar på att köpa skidor 2 kg/st, pjäxor 3,7 kg, bindningar 2,1 kg = totalt 8,8 kg. Mycke, lite? Jag har tänkt att använda utrustningen både till pist, kortare turer och längreturer typ en till tre dagar eller nått (om möjligt).
Skriv gärna om egna erfarenheter, förtunga saker eller bra "kombos".
//Erik
 
dega; sa:
Hej
Jag undrar hur mycket en randonnée utrustning "får" väga. Jag funderar på att köpa skidor 2 kg/st, pjäxor 3,7 kg, bindningar 2,1 kg = totalt 8,8 kg. Mycke, lite? Jag har tänkt att använda utrustningen både till pist, kortare turer och längreturer typ en till tre dagar eller nått (om möjligt).
Skriv gärna om egna erfarenheter, förtunga saker eller bra "kombos".
//Erik

Lustigt, satt precis idag och räknade på detta själv.

Detta paket var det lättaste jag kunde hitta ur min katalog:

Skida: Dynafit Tourlite Rally (180 cm) - 2180 g
Sko: Dynavit TLT 4 - 3080 g
Bindning: Dynavit Tourlite Tech - 680 g
Totalt: 5940 g

Det tyngsta paketet:

Skida: Fischer Hitrax Air Carbon (183 cm) - 3200 g
Sko: Lowa Structura - 4080 g
Bindning: Silvretta Easy Go 555 - 1800 g
Totalt: 9080 g

Någonting där emellan borde väl vara lagom. Dom lättaste grejorna skall man väl undvika om man vill att grejorna skall palla för lite tuffare nedfarter.

/stefan
 
Glömde det paket som jag själv skulle välja:

Skida: Trab Piuma Sintesi (170cm) - 2350 g
Sko: Lowa Structura - 4080 g
Bindning: Fritschi Diamir - 1650 g
Totalt: 8080 g

/stefan
 
vad får det väga

Tjena
Som alltid är det fråga om prioritet.
Lätt utrustning för ev. tävling eller turer mest inriktade för turen som sådan.
Men går du för att hitta bra offpist är det ju inte kul att kämpa sej utför.
Trab skidor är ju bland det lättaste som finns, men skall du gå för att leta puder i alperna, välj en halvfeting som Atomic 9:22 eller liknande eller ännu hellre en ännu bredare och så lätt som möjligt. Naturliktvis är Diamir det du skall ha och det räcker med 2:an som är lättare än den nya freeriden.
Pjuck är en mer personlig sak. Men även randonneskor går att lätta. Conformable och Raichle har en innersko för uppvärmning som väger nästan ingenting.
Vi ses på någon baksida.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.