Vad får man inte missa i Norge?

Se till att du kan fixa lunch själv, det brukarar vara stängt till sent på eftermiddagen på restauranger och matställen.
go tur

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ytterligare tips.. Kan ju kanske utveckla lite hur planeringen har fortskridit.

Jag kommer att åka upp i två omgångar. Först 9 dagar under Juli månad för att besöka Rondane och en kortare sväng till Breheimen. I Rondane är målet att ta ett gäng 2000 meterstoppar (9 st). Breheimen är mest i mån av tid då jag inte vill stressa igenom Rondane.

Jag åker sen upp i Augusti igen och stannar en bit in i September, blir då 23 dagar. Det som är inbokat är vandring i Jotunheimen med bl.a. Galdöpiggen och Glittertind (samt ett gäng andra toppar). En sväng i Dovre, Jostedalsbreen, Trollväggen, Lofoten, Stabbursdalen, Reisadalen, Treriksröset..

Som tidigare nämnts är Nordkap bara ett geografiskt mål som ska passeras, därefter kör jag vidare mot Ryska gränsen via Kirkenes. Sen Finland söderut och tillbaka genom Sverige.

Fördelen med den här typen av resa är ju att man kan stanna till några dagar extra på ställen man finner intressanta så det är inte alls säkert att jag ens kommer halvvägs.

Start och målgång i Helsingborg där jag bor..

Se till att du kan fixa lunch själv, det brukarar vara stängt till sent på eftermiddagen på restauranger och matställen.
go tur

Tack :) Jag kommer att ha med mat hemifrån för hela perioden. Även om det blir några mil i bilen så är tanken att spendera så mycket tid som möjligt i skog och mark (fjäll)..

Jag skulle tipsa om Dovre fjell och Geiranger och där framförallt Trollstigen. Men det ser ju ut som att du redan har de planerat.. =)

Ska själv ta ett par dagar på Dovre fjell och sedan avsluta med ett par dagar i Geiranger i augusti.

Vet inte när i juli du har tenkt besöka fjellvärlden, men fick tipset om att från mitten av juli så ska det vara som bäst. Då är dessutom risken för översvämningar (flom) betydligt mindre. Det kan det vara mycket av i juni och i början på juli. Inte så kul att behöva vända..

Hela västlandet tycker jag för övrigt är fint, Järenområdet med sitt växlade högland och låglandskap, Kristiansand osv.. De norra delarna av Norge har jag tyvärr obefintlig erfarenhet utav..

Hoppas du får en fin resa!

Saltströmmen säger du. När du väl är där finns det ingen anledning att inte traska upp på Per Kalsatind. två-tre timmar upp , ingen klättring men lite luftigt stundvis. Utsikten från toppen är fantastisk.

Per Kalsatinden är en av topparna i Börvasstindan, bergmassivet som dominerar området runt saltströmmen. Man tar sig dit väldigt enkelt . kör över straumöya och förbi Tuv. följ vägen 10-12km tills vägen går vid foten av berget. Där vid en vik som heter Mölnbukta finns det en parkering vid vattnet. Stigen upp går först genom björkskog 400 höjdmeter och är stundvis ganska brant. sen jämnar det ut sig och stigen blir lite svårare att följa men det är busenkelt att hitta ändå.

Man går bakom stortind, bakom legdknubben och därifrån följer man kammen upp till per kalsatind. Utsikten är storslagen. I norr och väster ser man hela lofotsryggen som en rad hajtänder ur havet och i söder kan man se ned mot svartisen en klar dag och i öster Saltfjällsområdets vassa toppar.

jag var uppe och fiskade där i förra veckan och passade på att springa upp en eftermiddag.
http://www.youtube.com/watch?v=z1MgL05M3Sg

mer info
http://no.wikipedia.org/wiki/Børvasstindene

Det är över 1000 höjdmeter så packa fika.

go tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips