Utveckling för toprepsklättring.

Hej!
Det mesta har sagts och sagts väl! Men jag vill gärna kommentera detta:
Funderar på att skippa gymmet precis som du föreslår och bara klättra, men är lite rädd för att jag ska få samma kroppsbyggnad som den genomsnittlige klättraren då (spinkig med endast grymma underarmar. Sega muskler i armarna. Ingen volym alls).

Volym är i princip ointressant för dig som klättrare. Sega, lätta muskler är ju precis vad vi behöver. Man kan tillåta sig själv att vara lite fåfäng, men då vill jag gärna säga att en vältränad klättrare/klättrerska har jäkligt snygg OCH ändamålsenlig kropp! Jobbar man effektivt på väggen, och använder hela kroppen, så tränar man också hela kroppen!

Det som däremot är viktigt är att undvika den alltför vanliga dåliga hållningen hos klättrare, med påföljande onda axlar, osv. Här kan gymmet eventuellt vara till hjälp med riktad träning för antagonisterna, så att du bibehåller bra hållning. Men troligen åstadkommer du detta lika väl med bra klätterteknik!

John

Nja, Volym eller hypertrofi är ett måste för att i ett senare skede kunna utveckla maxstyrka.
Dock kräver klättring inte samma "biffighet" som t.ex. ishocky.
Hypertrofi i underarmarna räcker gott och väl.

Nja. Jag förstår din poäng. Maxstyrka i all ära, men då är det ju bättre att träna funktionellt och genom klättring istället för på gym. Att jaga muskelvolym i sig är ju poänglöst. Och har killen klättrat så pass lite så är ju naturligtvis teknikträning och många klättermeter det enda vettiga.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg