Utskrift av gröna kartan från CD-rom

Hjälp!!
Hur bär jag mig åt för att få snygga utskrifter av terrängkartan från CD. Det gäller kurvbilden.Den blir svag och suddig.Övriga tecken är helt OK Som gammal oienterare är jag van kurvbildsläsare men jag har inte lyckats få en utskrift som ger bra läsbarhet. I den kuperade terrängen vi har här i Bohuslän är kurvorientering en förutsättning för smart orientering om man inte bara går på stigar.
Går det att exportera kartbilden till fotoshop eller annat bildbehandlingsprogram så att man kan öka kontrasterna mellan färgerna? När man exporterar den till Word kan man inte det.
Jag har en bra bläckskrivare så det är inte där felet ligger. Tacksam för tips!
Hälsningar Gunnel Turpeinen

tiff coch bmp

Om du har Kartex 3,05 går det att klippa ut och spara i .tiff .bmp och några fler format. I Kartex ver 4.x och 5.x har den funktionen av någon outgrundlig anledning försvunnit.

Per Brune

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Titta i skrivarinställningarna. Har du en bra skrivare så bör det finns möjlighet att ändra färgbalans och intensitet där. F.ö. provade jag att skriva ut direkt från Kartex 3 med en gammal Canon BJC-3000 och jag tyckte kurvorna blev tydliga nog.

Gunno; sa:
Hjälp!!
Hur bär jag mig åt för att få snygga utskrifter av terrängkartan från CD. När man exporterar den till Word kan man inte det.

Jag har fått samma dåliga resultat när jag försökt skriva ut liknande kartor eller sjökort, men har kommit på ett sätt som fungerar.

Gör en "Print Screen" och klistra in i Word. Sedan går det att förstora kartan så att den täcker en hel A4 sida och utskriften blir helt utmärkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips