Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan

Trixsey2

Avslutat
Hej! Jag har planerat att vandra från den sydligaste (Cape Sata) till den nordligaste udden (Cape Soya) av Japan i början av mars. Vandringen beräknas vara ~250 mil lång och beräknas ta ~6 månader.

Jag börjar i sydändan och går mot Tokyo; boendeformen blir ömson tält, ömsom hotell/ryokan/minshuku/etc. Huruvida jag får stanna längre än 3 månader (vilket är maximala tiden för turistvisum om man kommer ifrån sverige) vet jag inte, men jag satsar på att försöka förlänga visumet i Tokyo (ungefär halvvägs). Alternativt lämnar jag landet för att komma tillbaka kort därefter.

Har bestämt mig för att ta med kamera, stativ, laptop (netbook) osv. och dokumentera mitt äventyr i bild och text för att kanske bli en bok en vacker dag. Ska försöka satsa på riktigt lätt utrustning i övrigt, då foto- och elektronikutrusningen redan väger omkring 7 kilo.

Har ni några trekkingtips i allmänhet och några utrustningstips i synnerhet? Har förstått att jag borde klä mig i flera lager samt satsa mycket på bra skor, ryggsäck, regnjacka och regnbyxor. Min målvikt är 20kg för packningen, men det kanske är lite orealistiskt?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.