Utrustning på Keb

Hej! Jag ska gå västra leden upp på keb snart och funderar om det behövs någon speciell utrustning, typ stegjärn, för att ta sig upp på toppen. Kan man klara en toppbestigning med vanliga kängor, vilja och lite kolhydrater?

Är nog bäst att fråga personalen på fjällstationen via mail eller telefon om toppen är isig eller om det ligger mycket snö på högre höjder, i första fallet kan man vilja ha någon form av broddar eller stegjärn för att komma upp den sista biten.

Om det är mycket snö får man nog vara beredd på att det kan bli tunggått och se till att ha med sig utrustning, värme och proviant så man klarar kylan och kanske även övernattning i toppstugorna.

Någon på forumet kanske vet hur det ligger i kebnekaise, jag skulle gissa på rätt mycket nysnö för tillfället

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror också på nysnö. Jag var uppe förra veckan och då var det barmark men rejält kallt på höjd. Isen på toppen var barsmält så jag kom tyvärr inte allra högst upp. Jag gick från Singivagge upp och Västra leden ner med tältpackning och orkade verkligen inte plocka fram köket utan höll mig till Snickers, hemmagjorda energikakor och nötblandning. Mellan Kittelbäcken och toppen fanns det inte heller rinnande vatten, så tänk på att ta med vatten upp. Har det blivit kallare och nysnö går det kanske inte heller att komma åt pölarna i Kaffedalen... Ring fjällstationen, de vet hur det ser ut nu!

Snö på Keb

Det ligger ca en decimeter snö vid fjällstationen och på lite högre höjd är det vinterförhållanden, så förbered dig på en rätt så kall och jobbig promenad uppför västra leden.

Som nån skrev innan så var toppen riktigt isig för nån vecka sen, med lite snö på blir det ganska obehagligt utan stegjärn. Man kan hyra stegjärn på sporten på stationen.

Beroende på vilken fjällvana du har kan det vara klokt att vänta med toppturen till en annan gång, då det är snällare förhållanden.

//Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips