Utblidningar efterlyses.

Hej jag drömmer om att utbilda mig som friluftsgude eller nått i den stilen.
Hur är det med möjligheterna här i Norden?
Folkhögskola/Högskola.
Har du en bra länk så vore jag tacksam om du kunde dela med dig.
Även vad du tycker om din utbildning om du gjort något liknande.
Ha det så bra så länge.
Dan

I Sverige finns det juh många fina utbildningar och skolor som utbildar till fjällguide och vildmarksguider. Bla. Malungsfolkhögskola i Malung vet jag att har en bra sådan utbildning. Och Storuman har också en fjällguide utbildning som jag har hört att skulle vara bra. Utbildningarna till respektive är väl 2 år. Jag är själv från Finland och går på kronoby folkhögskola, och här finns även en vildmarksguideutbildning som sägs vara nordes bästa.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Årjäng

Årjängs gymnasieskola har en fin utbildning i eftergymnasial tappning. Utbildningen är 1 årig och väldigt brett inriktad, man får testa mycket.
/Henrik

Fjäll och vildmarksledarinjen i Malung

Just nu har vi trubbel med vår hemsida men det ska vara löst de närmaste dagarna. http://www.malungsfolkhogskola.com ska funka snart. Vi har en ettårig fjäll- och vildmarksledarlinje. Sista ansökningsdag är 1 maj. Det är ganska många som söker de 17 platserna, men självklart ska du söka.
Lycka till - hoppas vi ses i Malung!

Jonas Hjalmarsson, Malungs FHS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips