USA import Explorist 600

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter gällande import av GPS.

Så tog vi äntligen beslutet att nu skall vi köpa GPS, vi bestämde oss för en Magellan Explorist 600. Eftersom vi har vänner o släkt i USA beslöt vi oss för att prova att köpa en där. Vi beställde vår 600:a med billaddare, bilhållare, väska, extra batteri samt 256Mb minneskort från http://www.tigergps.com några veckor innan vår planerade semster i USA skulle äga rum. Inga problem med beställningen förutom att vi var tvugna att scanna in mitt kontokort samt pass och maila de till dem, tydligen ett standardförfarande hos denna försäljare då man betalar med utlänskt kontokort. GPS:n levererades några dagar senare till den adress vi uppgivit i USA. Priset för ALLT i Sek blev totalt 4019:-, här hemma i Sverige skulle samma utrustning kostat över 9400:-, alltså en bra bit under halva priset.
Det enda som skiljer är laddaren, den klarar visserligen 100-240V så man behöver endast en liten adapter till den för att stiftena skall passa i väggkontakten. Den inbyggda baskartan var väldigt lätt att byta ut till EU-kartan.

För de som nu har kontakter i USA och vill spara en slant så kanske detta kan vara ett alternativ, vi är iaf helnöjda med köpet av vår GPS.
[Ändrat av gortuv 2005-12-01 kl 01:31]

En xPlorist 600 kostar på:
TigerGPS $347,93 vilket med moms blir 3511 kr.
Möjligen tillkommer också tull på det priset?

I nedanstående EU-priser adderas ingen tull och moms ingår.
Aspid (PT) €447,69 vilket blir 4260 kr.
GPS Warehouse (GB) £319.85 vilket blir 4469 kr.
Bästa svenska priset enligt Pricerunner är 5708 kr.

Frakt är inte inkluderat i några priser utom för Aspid som har en fraktfrittkampanj nu.

Minus rabatt

Glömde nämna att just nu finns en rabatt på USD50 som man erhåller från Magellan vid köp av en 600:a. Så slutpriset blir ca 400:- lägre.

Någon tull eller moms behövde vi inte betala eftersom vi hämtade den under vår semester i USA.

Skall man beställa den hit hem till Sverige får man räkna med 25% moms samt 5% tull.
[Ändrat av gortuv 2005-12-01 kl 11:18]

Re: Minus rabatt

gortuv; sa:
Glömde nämna att just nu finns en rabatt på USD50 som man erhåller från Magellan vid köp av en 600:a. Så slutpriset blir ca 400:- lägre.
Det kräver rimligen att man har någon boende i USA som är villig att sköta administrationen.
Någon tull eller moms behövde vi inte betala eftersom vi hämtade den under vår semester i USA.
Ni behövde inte betala moms och tull eftersom ni valde att smuggla men prisjämförelser som förutsätter kriminalitet är inte riktigt rättvisa mot dem som försöker bedriva en legal verksamhet.

Oj, verkar som om jag trampat dig på tårna lite, iaf tycker jag inte att du skall anklaga mig för smuggling.

Vi köpte den i USA, använde den under semestern och tog hem den i begagnat skick, då är det inte smuggel.

Comprendo?

gortuv; sa:
Oj, verkar som om jag trampat dig på tårna lite, iaf tycker jag inte att du skall anklaga mig för smuggling.

Vi köpte den i USA, använde den under semestern och tog hem den i begagnat skick, då är det inte smuggel.

Comprendo?

Här på Utsidan får du räkna med att bli påhoppad av dem som känner sig blåsta för att de köpt en dyr GPS i Sverige. Det hände mig också :)

Ja nu var det ju inte meningen att såra någon utan enbart att vilja dela med sig av egna erfarenheter för de som vill köpa lite billigare.

Om fler gör detta så blir de Svenska grossisterna tvugna att sänka sina priser vilket gynnar oss konsumenter, konkurrens kallas det visst.

Eftersom man kan köpa en produkt under halva priset utomlands så är det väl ingen tvekan att grossisterna tar för mycket betalt. Ok, tull o moms kommer man ju inte undan (+30%) men det finns fortfarande en marginal på över 20%.

gortuv; sa:
Att du använt den på resan och därmed kallar den begagnad kan möjligen döva ditt samvete eller något sådant men det har knappast betydelse för bedömningen av smugglingen.

Nej jag känner mig varken sårad eller trampad på tårna. Jag kommer däremot att invända varenda gång någon jämför smuggling, häleri, stöld, rån eller annan kriminalitet med legalt inköpta varor eftersom jag inte tycker det är en rimlig jämförelse.
Ok, tull o moms kommer man ju inte undan (+30%) men det finns fortfarande en marginal på över 20%.
Bra, nu har du tydligen fattat och gör istället en vettig jämförelse som är väldigt långt ifrån ditt ursprungsinlägg.

Om dessa 20% (eller vad det nu blir) är vettigt att betala för att göra upp sin affär på svenska, få svensk handbok och omfattas av svenska konsumentlagar är naturligtvis helt individuellt. Av mina fyra GPS:er har de köpts i tre olika länder så jag är således förhållandevis neutral i frågan om var det är bäst att handla men även om jag haft en åsikt skulle jag försökt begränsa mig till att efter bästa förmåga redovisa korrekta fakta.

öringen; sa:
Här på Utsidan får du räkna med att bli påhoppad av dem som känner sig blåsta för att de köpt en dyr GPS i Sverige.
Själv tycker jag att det är väldigt otrevligt att kalla andra människor blåsta för att de av något skäl föredrar att köpa varor från ett annat ställe än man själv gör.

PR; sa:
öringen; sa:
Här på Utsidan får du räkna med att bli påhoppad av dem som känner sig blåsta för att de köpt en dyr GPS i Sverige.
Själv tycker jag att det är väldigt otrevligt att kalla andra människor blåsta för att de av något skäl föredrar att köpa varor från ett annat ställe än man själv gör.

PR; sa:
Ni behövde inte betala moms och tull eftersom ni valde att smuggla men prisjämförelser som förutsätter kriminalitet är inte riktigt rättvisa mot dem som försöker bedriva en legal verksamhet.

Du insinuerar att vi är kriminella så du kanske ska ta och lugna ner dig lite va?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg