Upplevelser från Stockholms kanotmaraton

Ni som var med, eller var o tittade - vad tyckte ni?

Jag hade kul fram till Värtan - sen gjorde det ont den sista biten in i mål. Kom in 22 minuter snabbare än senast (2003) men konkurrensen har hårdnat betydligt... Våra 4.38.15 i K2 räckte till 9:de plats av 14...

Jag tyckte starten var trång, och det var många dyra paddlar som slog i varandra. Dessutom var det inte kul att inte få nån mat när man kom i mål. Den tog slut och efter att ha väntat i 30 min på påfyllningen som skulle komma, åkte vi till pizzerian - känns som en onödig miss. I övrigt var arrangemanget bra. Suget att träna ordentligt till nästa år börjar komma.

Vad tyckte ni andra?
 
Tyckte att prisutdelningen var roligare förra året (fast jag inget vann). Det kändes som en sämre plats denna gång och blåsten gjorde att det var mindre gemytligt förstås.
Tyckte även att man forcerade i onödan, och att det var dumt att pristagarna inte fick välja pris själva. Det kändes onödigt att klumpa ihop så mycket prylar till varje pristagare som man gjorde på slutet; alla tycker nog det är roligt att få hämta ett pris, även om det bara är en handduk eller vattenflaska.

Hörde många trevligt barnsliga förväntningar på prisbordet, i bussen på väg till starten.
 
Det var mitt första maraton (och absolut inte sista)så jag har inte så mycket att jämföra med, men på det stora hela tycker jag att det var en mycket trevlig och välarrangerad tävling. Sammansättningen av glada motionärer och elitpaddlare var väldigt stimulerande. Mässan var bra också.

Om man ska anmärka på något så får det väl först bli maten då. Det var ju inte så att den tog slut mot slutet precis. Någon måste ju ha klantat sig rejält och räknat fel med en nolla eller så. Dessutom kunde dom ha märkt ut målet lite bättre. Jag var inte säker på att jag vid målet förrän speakern efterlyste en liten spurt 50 m före bojarna.

Och till sist, det hade varit kul med någon fotograf ute på Värtan så man kunde få se vad det var man tampades med. (men det kanske dyker upp fler bilder).

/Jonas Sääv
(nr.224)
 
Lite mer vågor på Baggen kunde de ha fixat. I jämförelse med tidigare år var banan väldigt lugn.

Följebåtarna borde få instruktioner att hålla sig borta från banan. När starten på 40 km gick drog minst tre motorbåtar upp rejäla vågor. Helt onödigt i en redan skvalpig start.

Målet har aldrig varit bra utmärkt, men när man är 20 meter från det brukar man se det.

Bra med flera följbåtar ute på Lilla Värtan.

Jag tycker att det är underligt att SKM har så få fotografer utsända. Invägningsområdet och Djurgårdsbrunnskanalen är två bra enkla ställen att övervaka. Bättre reklam än bilder kan de inte få.

Prisutdelningen hoppade jag över detta år. Tycker att det är en väldigt utdragen historia med för många klasser där priser skall delas ut. Ovanpå detta lottas priser ut som gör att utdelningen tar ännu längre tid.

Himla roligt med så stor uppslutning från de nordiska länderna. Roligt att flera storpaddlare som Sundqvist, Fager, Lindén, Karls m.fl. ställde upp.
 
Jäkligt kul

var min upplevelse från loppet!

Det var första gången som jag paddlade men jag tyckte inte att det var speciellt farligt. Det blåste som sagt lite granna på Värtan men det var bra för då kunde man komma upp sig lite i rankingen ;)

Skippar dock grönlandspaddeln nästa gång!
 
Med tanke på de utlovade 14 m/s tidigare i veckan blev det ju jättebra väder.

Det var min första kanotmaraton och det mesta fungerade bra, men det blev många lärdomar till nästa år. De första tre milen gick enligt planerna, medan krafterna tröt lite på den sista milen - delvis beroende på för lite vätska. Hade även problem med skavsår i baken och skinflått tumgrepp i vänsterhanden (hade gjort mig till med lindat grepp eftersom den lånade paddeln hade väl tunt skaft).

Jag hade inga möten med större skärgårdsbåtar i de smala kanalerna eller stora Finlandsbåtar i Värtan. Berodde det på bra tidläggning av arrangörerna eller var det bara jag som hade tur?

Prisbordet innehöll många fina prylar så jag tyckte det var värt att stanna kvar även om jag inte hade turen med mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Boken "kajak - Upplevelser och motion" ? Paddling allmänt 1
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Peter.nou_gmail.com Parkering i Östra Stockholms skärgård? Läget aug 2019 Paddling allmänt 5
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
optonova Paddling i Stockholms skärgård Paddling allmänt 6
Ninakanin Paddla kanot i Stockholms skärgård Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
Offshore4ever Kajakuthyrning Stockholms skärgård Paddling allmänt 9
mekelund Turtips Stockholms skärgård Paddling allmänt 2
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
IdaE Paddla i Stockholms skärgård 7-11 juni Paddling allmänt 1
SkyCaptain kajakförvaring i Stockholms innerstad? Paddling allmänt 6
fredrik73 Turförslag Stockholms södra skärgård Paddling allmänt 6
ingeback Högklassiga Stockholms skärgård i slutet av augusti? Paddling allmänt 5
malundin Algblomning Stockholms norra skärgård? Paddling allmänt 3
srpp Stockholms skärgård till Åland Paddling allmänt 16
P-A.M. Tältplatser i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 2
P-A.M. Stockholms skärgård? Paddling allmänt 2
drifted Stockholms Skärgård Paddling allmänt 1
soulflow lämlig tur i stockholms skärgård?? Paddling allmänt 1
schnellfahrer Vätska i stockholms skärgård ? Paddling allmänt 5
matsberglin Paddel tips i stockholms skärgård? Paddling allmänt 6
Nore Kajak i Stockholms skärgård Paddling allmänt 8
cotterskog Paddlingstips i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 5
prnilla Stockholms skärgård från Fejan Paddling allmänt 3
glittertind25 Paddling i Stockholms skärgård Paddling allmänt 5
emn_95 Paddla i Stockholms skärgård Paddling allmänt 1
bhu KART FOR PADLING I STOCKHOLMS SKJÆRGÅRD? Paddling allmänt 2
IngridB Hvor er det finest å padle i Stockholms skjærgård? Paddling allmänt 6
mielo Stockholms Paddlarklubb? Paddling allmänt 2
Pumpagubben Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 18
torger Rekommenderad träningsvolym för kanotmaraton Paddling allmänt 4
louisa Stockholm Kanotmaraton? Paddling allmänt 6
calypso63 Stockholm Kanotmaraton 2006 Paddling allmänt 5
stratus Kanotmaraton+ Paddling allmänt 12
Plastex Växjö Kanotmaraton Paddling allmänt 1
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
plingon Kanotmaraton i Dalsland Paddling allmänt 0
9331 2 veckor kvar till Stockholm Kanotmaraton den 14 sept Paddling allmänt 1
ÄventyrsCompaniet Tider, Kanotmaraton Paddling allmänt 11
9331 Stockholm Kanotmaraton på Gärdet 3 maj Paddling allmänt 0
Staffan Gustafsson Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.