Hvor er det finest å padle i Stockholms skjærgård?

Hei!

Vi er 10 "nordbaggar" som skal padle en uke i Stockholms skjærgård i sommer.

Hvor bør vi dra?

Ingrid
 
Hej,

ett populärt startmål är Stavsnäs ute på Värmdö om man vill ut i den yttre skärgården. Det är i den södra delen.

Om man vill börja från lite mer norr så är Bromsskär på Blidö bra. Man måste åka 2 bilfärjor för att komma dit.

Jag gillar oxå Räfsnäs som ligger mer norrut.
 
Paradiset

Hejsan,

Skärgården runt Finnhamn kallas "paradiset". Anledningen är uppenbar när man ser det. Dit tar man sej bäst med Vaxholmsbolagets båtar. Priset är ca 100kr per person och 100 kr per kanot. Längre ut ligger Stora Nassa Skärgård men för att ta sej dit måste man over en del stora fjärdar. Ett annat alternativ är området mellan Fjärdlång och Huvudskär.

God tur

Bengt
 
Stavsnäs bra

Stavsnäs som ligger ute på Fågelbrolandet är en bra startplats för en veckotur (det finns många andra så klart). Där finns parkering (avgiftsbelagd) och en liten fiffig sjösättningsstrand precis norr om kajen (bakom några containers och baracker).

Från Stavsnäs kan ni välja att göra en tur Ost, Nord-ost ut till ytterskärgården. Härliga ställen att leta efter på kartan är t ex Melkobbarna, Stora Nassa, Gillöga, Ut-Fredel eller varför inte sikta på Svenska högarna om vädret är okej.

Alternativt kan ni styra söderut och gå via Runmarö kanal till Långviksskär (Tärnskär är kul) och sedan följa skärgårdarna åt sydväst. Runda Huvudskär i söder och styra kosan tillbaka. Hansten är bra att bo på om man är flera. Överhuvudtaget är områdena sydost om Nämndö perfekta för skärgårdspaddling. Dessa områden erbjuder mer skyddad paddling om vädret trilskas eller man inte vill ge sig ut på de öppna fjärdarna längre ut. En av de finaste och kanske mest typiska områdena för Sthlms skärgård vågar jag hävda.

Norrut är även det fint. Trakterna runt Söderarm och söder om är toppen, t ex Norrpada och Röder. Dessa trakter ansluter till ytterskärgårdsalternativet ovan. Sjösättning sker då öster om Norrtälje, närmare bestämt i trakterna av Rävsnäs. Ligger en camping där i krokarna. Kommer inte ihåg på rak arm.

Lycka till!
 
Takk for gode svar

Takk til alle fira for gode svar på spørsmålet mitt.
Jeg tror turen vår kommer til å bli svært vellykket takket være deres gode tips.

Ingrid
 
Nyköping!

Glöm inte skärgården utanför Nyköping! Det är ett sorts Stockholms skärgård i miniatyr och det är betydligt bättre bevarad natur där. Utgå från Stendörrens naturreservat. Jag gjorde en fantastisk höstpaddling där som innehöll allt från skyddade vikar till genuin utskärgård med havsörnar. Se http://www.adventure.d.se för färdtips!

God tur

/Ulf Silfverling
us@silverlink.nu
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.