Padle inom en radie på 3-4 timmars bilfärd från Kiruna

Har planerat fyra dagar paddling med kajak på Torneträsk första helgen i juni. Men börjar få kalla fötter att isen inte har gått, eller att temperaturen är så där. Har just börjat titta på en plan B med kanoten lite längre söderut, då får jag även med hundarna. Har fått tips om Linaälven och Ängeså. Någon som har några andra tips? Med hundar i kanoten föredrar jag att paddla en lugn älv. Målet är att njuta av lugna dagar med smak av sommar i vacker natur
 
Menar du kanadensarpaddling?

I så fall undrar jag om inte Vistasdalen och sjöarna och strömställena nedströms Nikkaluokta kan vara ett bra val.

Sjauna?

Langas (inte om det blåser)

Med kajak så har du mycket att göra i norska fjordar.

Thure
 
Tack :)

Det fanns fortfarande is upp på Nikkaluokta så det blir söderut mot Sjauna. Jag har beslutat att köra till Kaitum och se vad som händer.

Det är sant att det finns mycket att göra med kajak här, men när man lever i det längtar man til det eldorado som du har. Speciellt denna tid på året när det är relativt kallt här och ni har sommartemperaturer (nordnorska mått).
 
I Kaitumälven har isen försvunnit utan större väsen av sig har jag hört, och från Kaitum till Killingi är det ju som mest lite strömt och rimligen paddelbart hela vägen. Värre blir det ju sen. Skulle också tro att det är paddelbart åtminstone från Kamaskoski till Kaitum, men det är ju lite jobbigare att ta sig till Kamaskoski. Vet inte heller om alla i är borta hela vägen upp, har bara rapportering från Killingi.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.