Uppfräschning av kajak?

• Trådstartare Patrik Karlsson
  • Start datum

Patrik Karlsson

Gäst
Jag köpte förra året en glasfiberkajak som gått som uthyrningskajak ett antal år. Den är i relativt gott skick om man bortser från botten som är väldigt repig.

Prestandamässigt ska det tydligen göra väldigt liten skillnad, men jag skulle ändå vilja "laga" botten för att få kajaken lite allmänt fräschare.

Är det något som vet hur det låter sig göras på smidigast sätt?? Måste jag slipa ner botten och lägga på ny gelcoat?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Gelcoatspackel

Hej.Jag använde gelcoatspackel direkt på botten med bra resulatat.De kan nog hjälpa dig med råd i de båtaffärer som säljer gelcoatspackel.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Patrik Karlsson

Gäst
Tack

Tack "unknown" :)

Fick du nån finish på det?? Spackel brukar väl sällan vara sista steget i en "behandlingskedja"?

/patrik

Gäst
vattenslipa

Hej
Tror att killen i affären sa att man kan vatten slipa till mycket hög finish.Men den energin lägger jag inte ner på botten av kajaken.
Du kan nog till och med få Gelcoaten i samma färg som till din
kajak.Det bästa är nog at fråga i affären där du köper.

Gäst
Ommålning

Gelcoat är polyester med tillsatt färg. Vill du göra ett riktigt jobb som håller länge skall du måla om båten med
2-komp polyuretan lack som finns i en väldig massa kulörer. Innan du målar om kayaken skall du epoxy spackla alla repor. Själva målnings arbetet gör man enklast med pensel och planstrykare. Absolut bästa resultat får man om man låter sprutlacka kayaken. Prata gärna med ett småbåts varv dom kan hjälpa dig med val av färg och metod.
Lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips