Upp på Predikstolen?

Jag var uppe på Helags i lördags. Predikstolen ser rätt häftig ut därifrån (se bild). Har någon försökt kravla sig upp på Predikstolens topp och sedan vidare ner till själva stolen? Det ser inte ut att vara så mycket värre än södra stigen upp till Helags om man kommer norrifrån - blockterräng och hyfsat brant, men inte jättebrant. Vore kul att testa nästa gång man är i området om inte någon redan har försökt och kan säga att det är omöjligt.

Jag är ingen klättrare, så om det är värre än att man behöver ta i lite grann med händerna ibland så klassar jag det som "omöjligt".

Bilagor

• predikstolen.jpg
    predikstolen.jpg
    50 KB · Visningar: 2,325

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ooh, häftigt. Jag kan tänka mig att vatten är ett problem när all snö har smält bort, men på mina bilder söderifrån från helgen så finns det en stor fläck ovanför stolen så man kanske kan anta att den oftast är där. Det står inte vilken väg han gick upp men vad jag har sett så verkar det tämligen omöjligt att gå någon annan väg än via toppen. Om det inte är betydligt flackare åt väster, där har jag inte varit.

Jodå, det var jag som var uppe där och tältade. Rena skräcken både upp och ner, "luftigt" som det heter, och med block som vickade. Inget att rekommendera om det har regnat, då blir det nog för halt.
Jag gick upp norrifrån, vid ett renstängsel i den vackra dalen mellan Predikstolen och Helags. Sen kom jag fram ovanför snölegan, och kunde inte ta mig ner till klipphyllan. Jag gick tillbaka ett par hundra meter, och ner till en platå (nåja) längs västra sidan. På så vis kunde jag komma fram nedanför snölegan.
På klipphyllan finns det gott om plats för flera tält, och två bäckar från snön. Utsikten var fantastisk, förstås, men eftersom jag var ensam där så blev det lite tråkigt. En natt räckte gott. Jag gick tillbaka samma väg.

Jag gick tillbaka ett par hundra meter, och ner till en platå (nåja) längs västra sidan. På så vis kunde jag komma fram nedanför snölegan.

Var snölegan för brant för att gå ned på? Kanske går det med stegjärn/broddar samt stavar? Är det så brant att man riskerar att kana okontrollerat vid ett fall?

Var snölegan för brant för att gå ned på? Kanske går det med stegjärn/broddar samt stavar? Är det så brant att man riskerar att kana okontrollerat vid ett fall?

Ja, den var mycket brantare än man kunde tro. Jag försökte inte ens glida ner, det hade inte slutat bra. Inte världens bästa ställe att bryta benen på, heller....
Det finns väl ingen direkt anledning att ta med stegjärn, eftersom det gick bra att gå utmed västra stupet, och komma fram till klipphyllan bredvid snölegan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips