Tyrolerhatt har jag

Hej.

Jag ar i den lyckliga positionen av att arbetet betalat en kongressresa till Wien och jag har nagra timmar over innan jag flyger hem pa onsdag.
Jag gillar friluftsprylar och skulle garna besoka en friluftsaffar med god sortering har i Wien for att kolla om det ar nagot jag kanske behover.

Har ni nagra tips. Hur ar prislaget pa dylika ting i Wien?

Jag paddlar cyklar inlinar och vandrar och kan tanka mig att kopa nagot udda som man inte kan kopa i Sverige men Tyrolerhatten min den ar inte utsliten an sa den far hanga med ett tag till.

Halsningar fran ett idag dag regnigt Wien.

Nje

Inga långfärdsskridskor i Wien.

Nej, jag var där i vintras och kollade efter mestadels klätterprylar för alpinism. Inte mycket att ha. Inga bra stora sportaffärer och de små som fanns tyckte jag var så där. Priserna ungefär som i Sverige, inte billigare i alla fall.

Till Wien får du således åka på bal eller kongress.

Trevlig resa

/föhl

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Goretexkeps och Mammutjacka.

Jag hittade en del affärer där större delen av utbudet var likt det i Stockholms friluftsbutiker. Naturligtvis med tyngdpunkten på klättring och vandring med ett stort utbud av kraftiga skor, stegjärn etc.

Jag hittade en Goretexkeps med nedfällbara öronlappar på Collins i subgatuplanet på Karlsplatz U-banestation söder om operan. Blir säkert en favorit för mig framöver. Sådana finns inte i Sverige. Collins hade stor sortering på olika hattar både tradionella österikiska och sådana med australiskt stuk. Kan vara något för den som önskar en praktiskt användbar souvenir. De har butik i Salzburg också.

För att hitta till friluftsbutiker så gjorde jag googlesökning på Ortovox och hittade där en förteckning över återförsäljare i Österrike.

Första butiken AlpenFritz Burggasse 110 hade inte softshelljackor men de hänvisade mig vidare till BergFuchs på Kaiserstrasse 15 strax norr om tunnelbanans linje U3 och öster om Westbahnhof. BergFuchs har även butik i Graz och en hemsida http://www.bergfuchs.at

På BergFuchs köpte jag en Mammut Ultimate softshelljacka i intressant konstruktion med hellånga blixlås för ventilation i armhålor och sidor. (Finns i Globetrotterkatalogen MP.40.45E

Så man kan hitta ett och annat bland butikerna i Wien.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips