Tyg till regnkläder?

Hej

Har funderat på att sy regnponco och byxholkar enligt Anders Jonssons modell.
Nu har jag lite frågor angående materialval.
Om man kikar på t.ex. www.extremtextil.de så finns där en rad tyger att välja mellan.

Kan man välja vilket nylon- eller polyestertyg mellan 50 och 100 g/kvm som helst? Spelar det någon roll om man väljer ett tyg med PU- eller silikonbeläggning? Vilket är mest beständigt mot nötning? Finns det någon risk att silikonbeläggning skadar kläderna man har under? Vilken inverkan har trådens tjocklek (denier) på tygets egenskaper i detta fallet?

Vad jag vill ha är ett material med hyfsad rivstyrka och som är tillräckligt tåligt mot nötning för att klara ett par säsongers skavande av ryggsäckens axelremmar för att beläggningen inte skall försvinna eller separera från tyget.
Kan Extremtextils "Polyester, siliconcoated, tentfabric, 80g/sqm Product no.: 70774" vara ett vettigt val?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ta PU

Jag skulle ta tunn PU belagd väv. Silnylon (tex ifrån Extremtextil) håller inte tätt när jag sydde regnpåse till min ryggsäck - skulle tex ha sovsäcken däri och tätade sömmarna med utspädd silikon.
Det funkade fint ett par dagar men sedan började det bli småfuktigt inuti. Jag tror det är för att det blir lite tryck och nötning mot andra saker i ryggsäcken - skulle tro det blir ännu mer läckage vid axelpartiet om du har ryggsäck över regnponcho i silnylon.

Nu kör jag med sk Sil/PU väv, dvs silikon på ena sidan och PU på andra, blir lite dyrt men håller tätt.
http://www.seatosummit.com/products/display/171

I min ungdom hade man mycket regnkläder av galon vilket är helt tätt, som en plastsäck. På ett extremt regningt scoutläger hade jag med min nya fina regnjacka i någon form av lättare vävmaterial och efter timmars hårt regnande blev jag mycket riktigt blöt. Dock gick vattnet bara igenom på de mest utsatta ställena, axlar och rygg, annars klarade jag mig, min tanke är att du kanske även om du väljer en väldigt lätt duk kan gardera dig lite på dessa ställen. När man tätar sömmarna på ett tält blandar man ofta silikon och lacknafta för att sedan pensla på detta med en fin pensel. Du kan för att försäkra dig om att det är tätt göra samma sak på din jacka genom att stryka på blandningen på axlarna i alla fall.

Det var bara ettt tips, lycka till med projektet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips