Tyg som andas till vindsäck

Har en Haglöfs vindsäck där väven är ganska tät och därmed blir det mycket kondens. Nu funderar jag på att försöka förbättra den genom att byta tyget på framsidan/ovansidan till ett som andas bättre. Behöver hjälp med tips på lämpligt tyg och var jag kan köpa det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Thelin Outdoor var ett mycket bra tips -tack för det!
Jag mejlade om vad jag tänkte göra och fick bra råd om vilken väv som passade mitt behov. Beställde lite annat typ kardborreband, remmar, spännen mm -allt till bra pris tycker jag. Och idag kom paketet som även innehöll en rejäl bit kraftigare väv "som du kan använda vid fästpunkter för att göra vindsäcken starkare", fast jag inte tänkt på det själv.
Vilken service!

Andas är en konstig term avseende tyg.

Men med ett genomsläppligt tyg så finns chans att kondensationen sker inne i tyget och att det därför inte droppar kondens i samma utsträckning från insidan.

I en vindsäck är också prassligheten/vindljuden en faktor. Den kan minska med ett mjukare tyg. På 60 och 70 talet var det ofta bomullblandning i innertält och vindsäckar. Lite mjukare känsla men förmodligen skörare och tyngre väv än ripstopnylon.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips