Tyg ID

Vad är detta för tyg ? Duger det till "vadar påsar" ?

tyg_zps8684309f.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, klart det är syntet :) jag var mest nyfiken på om det hade nåt känt namn som ex. Fjällröven X3000 eller Cordura Bananas :cool: hehe

Ja, det verkar vara vattentätt ( som en tunn gummiyta på ena sidan ) inget läckte igenom. Hittade det i en binge på en tygaffär, men dom som arbetade där visste inget om det. Dom ser ut som frågetecken när jag nämner etaproof & cordura. Deras kunskap ligger på gardin-nivå, om man får säga så ;)

Hur ska man kunna se detta hade du tänkt?

Det är väl PA eller PE med PU beläggning. Högst troligen.

Tycker du låter lite nedlåtande mot butikspersonalen, de säljer ju mest gardin och hemtextil så det är väl inte så konstigt om de inte vet. Och jag kan avslöja för dig att 'gardin-nivå' är nog så knepigt, då det är mycket mer subjektivt och tidsberoende vilka gardintyper som är bra och inne.

Ja, en ide kan vara & posta på ett forum för att se om någon som håller på & syr mkt kanske kände igen tyget och kunde ge några hints..

Sen om jag går in i en tygbutik & frågar om deras produkter, borde dom rimligen veta NÅT.

Är det bomull i det här tyget ? - jag vet inte.. är det vattentätt? - jag vet inte .. vad är det för typ av tyg? - jag vet inte .. är det slitage tåligt? - jag vet inte .. heter tyget Cordura? - jag vet inte.

Dom vet däremot hur mkt dom ska ta betalt av mig om jag köper det. ;)

Never mind.. jag syr & ser vad det blir..

Dra ut en tråd. Hemma gör eldprovet. Vet du inte hur det skall se ut köp trådrullar med bomull, ull, linne, polyester, nylon och elda av änden med en liten låga. Lär dig skillnaderna.
go tur

Ja, en ide kan vara & posta på ett forum för att se om någon som håller på & syr mkt kanske kände igen tyget och kunde ge några hints..

Sen om jag går in i en tygbutik & frågar om deras produkter, borde dom rimligen veta NÅT.

Är det bomull i det här tyget ? - jag vet inte.. är det vattentätt? - jag vet inte .. vad är det för typ av tyg? - jag vet inte .. är det slitage tåligt? - jag vet inte .. heter tyget Cordura? - jag vet inte.

Dom vet däremot hur mkt dom ska ta betalt av mig om jag köper det. ;)

Never mind.. jag syr & ser vad det blir..

Cordura är en massa olika tyger, vävda eller stickade, med eller utan inblandning utan naturliga fibrer, så det är inte så konstigt. Gissa relationen mellan friluftstyger och gardintyger i en sån butik. Gå in på biltema och fråga om detaljer om deras tvål.

En taskig bild hjälper inte att identifiera.

Gör som seobserver säger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips