Twintex

Vad karaktiserar Twintex som iaf Haglöfs använde för X antal år sen? Speciell väv? Skrotat material? Blandning av bomull och polyester va?

Tack på förhand
Tom

Millitärsatin

Om jag kommer ihåg rätt så var väven av 50 bomull och 50 polyster, grövre än t.ex. "1000-vävar" fjällräven, lundhags m.fl. (ca 65 polyester och 35 bomull). Detta är samma (liknande) väv som i M90-uniformen och flertalet jaktkläder. Även ITAB har några platt i detta material.

Vävar av denna typ har jag lärt mig att de benämns "Millitärsatin".

Vad jag tycker är mest karaktäristiskt är att de är riktigt bra, god ventilation och fungerar till det mesta, klarar av elden och god hållbarhet mot nötning. Bör kompletteras med regnkläder. Det finns nog en anledning till varför försvarsmakten och valde denna material i fältuniformen...

Ett urtvättat plagg tycker jag personligen är det bästa. Min gamla Haglöfsjacka i detta material har varit igång i ca 20 år, svårt att hitta ersättare.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips