Tvåmans kajak i taskigt skick

Har köpt en begagnad två mans kajak av äldre
okänt märke (ca 5m lång)
Problemet är att ytskiktet har krackulerat (färgen sptruckit)
Så jag skulle vilja ha tips om hur jag reparerar detta
Är det bara och slipa och måla med gelcoat eller?
Sen så är det ett hål i fören vid vatten linjen

Sen så har jag tänkt att bygga en havskajak i trä(gran)
i vinter
så om ni har några tips,ideer,ritningar så skulle jag bli glad

Mvh/Lars
Mailto: l@bigfoot.com

Vad är egentligen felet?

Vad du behöver göra med kajaken beror egentligen på vad det egentliga felet är.
Vad är det som har krackelerat? Är det färgen eller gelcoaten? är det färgen handlar det om en rejäl avslipning och sedan (sprut-)målning.
Är det gelcoaten så krävs djupare slipning, mest av sprickorna och runt dessa, så att det blir dalar in till själva plastlaminatet. Sedan spackla på gelcoat, vilket är som att lacka ungefär; lager, slipa, nytt lager, slipa etc. Att få en fin yta med gelcoat är svårt, men på slutet har i allafall jag lyckats med att förtunna gelcoaten lite extra. Tänk på att ha en jämn torktemperatur, cirka 20-25 grader ska vara bra.

Hålet i fören plastas med glasfiber och plast. Finns att köpa i bra järn/färghandlar och båtbutiker. Prata med en kunnig expedit eller motsvarande vilken typ av väv du ska ha, det finns olika tper och tjocklekar.
Slipa hålkanten jämn inifrån.
Bygg igen hålet inifrån, först med mindre bitar, sedan efterhand med större och större.

Till sist, gelcoata och måla från utsidan.

Det är mycket jobb med krackeleringen, och om du inte har väldigt mycket tid eller stirt intresse, alternativt inte bryr dig så mycket om utseendet, kan det vara en stor kaka att bita i. Jag skulle inte göra det...

Mvh
Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips