Tvätta sovsäck?

Hej!

Jag ska tvätta min dunsovsäck - har tyvärr inte använt sovlakan när jag använt den :(

Ngt speciellt man bör tänka på? Kan jag tvätta den i vanliga tvättmaskiner som finns i tvättstugor och ska man tvätta med tennisbollar el?

Börja med att sy dig ett sovsäckslakan av en stuv fodersiden. Enkelt DIY projekt.
Duntvättmedel finns, tennisbollarna kommer vid torktumlingen för att dunet inte skall klumpas och mögla i säcken. En maskin som har både tvätt och tumlare i sig gör att du slipper hantera blöt sovsäck då det är lätt att skada sömmar och yttertyg.
Själv har jag brukat flytande fintvättmedel och tennisbollar i en större maskin med tumlare inbyggd, en kamrat till mig tvättade i en vanlig tvättmaskin, adderade tennisbollar till entrifugering och körde sen ylletvättprogram utan vatten men med en skotork som blåste in varmluft via tvättmedelsfacket.
1/2 dygn senare var hans säck snustorr. Min senaste säcktvätt tog 4 timmar.
Kontrollera att tvättmaskinen är slät i trumman innan du börjar, en granne fick stora hål i säcken av en penna som satt i trumman.
Det går även att kemtvätta en säck, kontrollera om tvätteriet kan sin sak först.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Klassikern är länken:
McNett - How to Wash a Down Sleeping Bag

Följer du råden där så kommer allt bli alldeles utmärkt.

Tennisbollar eller dylikt behöver du bara om du skall torktumla i en lite torktumlare. Har du en stor torktumlare, som finns i de flesta (?) tvättstugor så klarar du dig bäst utan.
Se bara till att du torkar sovsäcken ordentligt.
Utnyttja ALL tid du har till att torka.

//Peter

Var i dagarna inne på naturkompaniet för att rådfråga då jag också var i färd med att tvätta min dunsäck. Jag blev bestämt avrådd från att använda tennisbollar eller liknande vid tumling då de menade att dessa slår sönder dunet och kan paja sömmar. Istället skulle jag en gång i timmen ta ut säcken och massera igenom den för att få bort eventuella dunklumpar. Jag följde deras råd och efter ca 6 timmars tumling var säcken torr och fluffigare än någonsin. Använde Fibertech downwash.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips