Tvätta skinn & gore-tex

Jag har ett par handskar i getskinn och gore-tex med innerfoder i polyester som är i behov av tvätt. Jag har läst om hur man kan tvätta utvändigt, ta på sig handskarna och tvätta som man tvättar händerna, med tvål eller såpa, men mina är även i behov av tvätt av innerfodret. Kan man tvätta i maskin eller ska man tvätta för hand, och vad ska jag ha för tvättmedel. Det är mest skinnet jag är orolig över för gore-tex och polyester tål ju vanlig tvätt.

Tvätta för hand så gott det går för skinn tål inte maskintvätt. Använd en borste till skinnet om det är väldigt smutsigt och sedan finns speciellt "schampo" för avfettning av skinn, minns ej av vilket märke som jag använt till mina skor, men det fungerar även bra med såpa.
Tvättmedel passar inte skinn och torkar ut. Om det bara är skinndetaljer kanske du ska välja såpa eller tvål, typ galltvål, till hela handsken. Lycka till!

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips