Tvärs över Sylmassivet mot Nedalen?

Undrar om det är någon som kilat över Sylmassivet från svenska sidan på sistone? Tänkte mig gå via Slottsdalen, Kitteldalen mellan Lillsylen och Storsylglaciären, Förtoppen (med avstickare till huvudtoppen),och sedan ner igen på norska sidan mellan Lillsylen och Storsylen. Har läst att det skall vara fullt möjligt, men boken är från
-88! Vet inte hur tillståndet på branterna ser ut nu förtiden. (Vi är inga klättrare.) Någon som testat - eller gått motsatt riktning från Nedalen till Sverige? Behöver kunna gå med full packning - alltså tält, mat etc.utan att trilla och slå ihjäl mig. Tips? Knepigt?

Det går helt fint å gå den ruten du beskriver. Det er ingen klatring involvert annet enn at du kanskje må hjelpe til med hendene i den grove ura mellom Förtoppen og Storsylen. Du trenger ikke gå helt ute på kanten av stupet, den merkede ruten går noen meter fra kanten. På vei ned på den norske siden var det noe sengått et stykke med noe løs grus mellom steinene, men det var heller ikke noe problem.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Brant!

Hallå!

I början på maj så kikade jag ned på den sluttning du talar om. Det såg ihållande brant ut (fin skidbacke) men det kanske går? Det var ju massor med snö när jag var där så jag har ingen aning om hur underlaget ser ut när det är snöfritt. Vill du se delar av branten (i snöskrud) kan jag maila dig en bild eller två. Vackert så det förslår är det i alla fall. När jag nu tittar på kartan (färsk från lantmäteriets databas) så ser det ut som det går en led från mellantoppen (den på kammen mellan Lillsylen och Storsylen) nedför sluttningen in i Norge.

/pimmen

critan; sa:
Undrar om det är någon som kilat över Sylmassivet från svenska sidan på sistone? Tänkte mig gå via Slottsdalen, Kitteldalen mellan Lillsylen och Storsylglaciären, Förtoppen (med avstickare till huvudtoppen),och sedan ner igen på norska sidan mellan Lillsylen och Storsylen. Har läst att det skall vara fullt möjligt, men boken är från
-88! Vet inte hur tillståndet på branterna ser ut nu förtiden. (Vi är inga klättrare.) Någon som testat - eller gått motsatt riktning från Nedalen till Sverige? Behöver kunna gå med full packning - alltså tält, mat etc.utan att trilla och slå ihjäl mig. Tips? Knepigt?

Det går bra, men pass på i de branta blockmarkerna, särskilt med tung packning!

Följ leden upp till toppkammen från Sylstationen, följ sedan den norska leden som går ner på andra sidan (kartan).

//J

Från norska sidan är det lätt

Gick upp och ned (utan packning) från norska sidan för några veckor sedan. Den markerade leden från syltjärn. Inga problem. Lätt (men lite brant) vandring. Det är rösat hela vägen. Från syltjärn tog det kanske 1,5-2h upp till toppen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips