Turval Staloluokta-Kvikkjokk

Hade tänkte vandra från Staloluokta till Kvikkjokk i slutet av juli så att vi först följer södra leden mot Piesksehaure, avviker från leden och vandrar genom Kallovaratjehs naturreservat norr om Tsähkkok, vidare till Skallojaures södra strand och därifrån på ngt sätt vidare mot Tarraälven, troligen längs med Vuoksakjokka.
Känner någon till terrängen här? Större stenfält och svåra jokkar att ta sig över? Hur är det att ta sig från fjällplatån ner mot Tarraäven? Ser åtminstone på kartan ut att ställvis vara branta sluttningar.

Vilken spännande väg ni har valt!
Tyvärr känner jag inte till den, mer än att jag har att hört att det ska gå att ta sig ner till Tarraälven den vägen. Värt att kolla upp är dock om STF:s båt vid såmmarlappa är i bruk, annars får ni kanske en lång omväg. Förra våren slet sig båten och "linfärjan" fanns inte på hela sommaren, dock roddbåt andra halvan av säsongen.(Som låg på östra sidan älven, alltså är man beroende av att någon i stugan ser en på andra sidan.) Det borde vara fixat nu, men man vet aldrig....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Vi kommer att passera trakterna runt Råvvejaure, som ligger i samma terrängtyp öster om Kallovaratjes naturreservat. Claes Grundsten beskriver delar av trakten ni ska vandra i boken "På Fjälltur- Padjelanta och Sulitelma- Turbeskrivningar".

Området Kallovaratje och österut, söder om Råvvejaure, beskrivs som kuperat och labyrintliknande. Inget nämns om svåra vad. Däremot nämns att det kan vara lite knixigt att ta sig ur Råvvejauresänkan. Enligt Grundsten är enda sättet att passera fjällmuren som löper från Tsähkkok och österut, att ta passet från sjön 1181:s utlopp och ner i Fierrovagge. När jag kollar kartan tycker jag det verkar gå att trixa sig ut även från Skallojaure österut förbi Bassakjaure och ut den vägen.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-06-16 kl 21:49]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips