Turskidåkning i Värmland?

Hej.
Jag har hastigt och lustigt fått ett par dagar över i påsk, hade tänkt att utnyttja dessa för en längre skogstur på skidor ca 2-3 dagar. Jag har letat både här och lite varstans för att hitta lämpligt område/led. Är det någon som har tips, mottages dessa tacksamt.

//Jocke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I den absoluta merparten av Brattforsheden bedrivs ett i stort sett "normalt" skogsbruk. Dessutom känns det som om det ligger väl långt söderut för skidåkning i påsk, men det lär väl visa sig hurdan vår det blir.

Kanske Havsvalladalen kan vara nåt? I alla fall om du är intresserad av att bekanta dig med naturskogar.

Beskrivning

Dessutom finns det någon eller några timmerkojor som står öppna där man också kan övernatta.

Senast ändrad:
I den absoluta merparten av Brattforsheden bedrivs ett i stort sett "normalt" skogsbruk. Dessutom känns det som om det ligger väl långt söderut för skidåkning i påsk, men det lär väl visa sig hurdan vår det blir.

Kanske Havsvalladalen kan vara nåt? I alla fall om du är intresserad av att bekanta dig med naturskogar.

Beskrivning

Dessutom finns det någon eller några timmerkojor som står öppna där man också kan övernatta.

Låter helt klart intressant! Lättast att ta sig dit antar jag är från Höljes och upp mot dammen? En tur upp på brånberget kan nog bli aktuellt. Tack för tipset Graylingman! Har du skidat där själv?

//Jocke

Jag har bara gjort en kortare tur på skidor där. Däremot har jag varit där några ggr på barmark. Lättast att ta sig dit är som du säger från Höljes och upp mot dammen. Sannolikt kan du i alla fall följa vägen tills du är längst in i Havsvallsviken. Antagligen är det den enda vägen som är plogad. Den enda gången jag varit där på vintern var det dessutom plogat ett par km efter vägen upp mot Skärknipen, men inte längre.

Gissningsvis kan du få en fin tur om du i princip följer dalgången åt sydost med avstickare åt ömse sidor. Och, ja, varför inte Brånberget.

Höjden över havet gör ju också att det är snösäkert rätt långt in på säsongen.

Bilagor

• bildarkivstora14b.jpg
    bildarkivstora14b.jpg
    8.6 KB · Visningar: 456

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips