Turförslag Östra Jämtlandsfjällen

God kväll !

Det är så att jag planerar en vandring och skulle vilja ha lite förslag och tips. Tid, ork och mat har jag mycket av. Det jag vill hinna med är toppbestigning av i alla fall Syltoppen samt Helags.
Bor i tält.

För att fylla ut tid och för att få några mil under benen så hade jag tänkt ungefär såhär.

Kläppen - Gåsen - Sylarna - Helags - Kläppen.

Lägg gärna till förslag, tanken är att starta och sluta på samma ställe. Några förslag på fler toppar man kan göra?

Har gått Jämtlandstriangeln innan, så Blåhammaren och Storulvån behöver inte tas upp.

mvh :)

Ni kan ju gå upp på Gåsen och eller Stora Härjongsstöten.
Om ni tänker gå från Gåsen till Vålåstugorna så gå på höjden mellan Lievkiesåaija och smällhögarna istället för leden.
Tänker ni gå direkt tillbaka från Gåsen till Kläppen förslår jag att ni går Holkendurrrie. Jag gillar den sträckan.

//torb

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gick turen Storulvån - Gåsen - Vålåstugorna - Helags - Sylarna - Storulvån förra året, och kan i synnerhet rekommendera vandringen mellan Vålåstugorna - Helags. Den är tydligen inte en speciellt vanlig sträcka att gå (vi träffade typ 1 person på hela dagen), men det var rätt spektakulärt att gå hela dagen med den fina Helagsglaciären framför sig. Ett av mina bästa fjällvandringsminnen :)

/Ylva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips