Tuggummi på skaljacka - kemtvätt?

För att göra en lång historia kort har jag fått en massa tuggummi på min skaljacka (Fjällräven polar expedition tror jag den hette). Ett företag skall ersätta mig och bad mig lämna in den på en kemtvätt men jag blev lite tveksam. I tvättrådet står det varken bu eller bä om kemtvätt. Läser man på så verkar det ju som att vanlig tvätt (ev med "specialtvättmedel) + att sedan impregnera om är det som gäller men detta lär inte få bort tuggummit skulle jag tro. Jag har inte kontaktat någon kemtvätt ännu men det känns ändå lite läskigt att lämna jacka dit, vad händer med membranet vid en kemtvätt?

Vad gäller tuggummi är ju ett allmänt tips att stoppa plagget i frysen men det har verkligen gått in i det grövre tyget på axelpartiet.

Vad bör jag göra?

Har du testat att lägga plagget i frysen?
Oavsett hur illa det än har sett ut, de gånger jag har råkat ut för det, så har det fixat sig i slutändan. Det kanske har krävts en extra tvätt efteråt men det har alltid löst sig.
//Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enligt min erfarenhet så gör kemtvättarna mer än att bara kemtvätta, brukar lämna in min illgröna softshelljacka på vårarna när den brukar ha en del fläckar särskillt efterssom jag itne ha stänkskärm på cykeln.. Blir nästan som ny :) Det brukar tydligen både maskintvättas å gnuggas å jävlas å alla trick i boken.. För 150 kronor, klart värt det :)

Och dom om några brukar väl ha koll på hur man tvättar, om inte annat kan man ju fråga innan man lämnar in jackan och bestämma sig på plats.

Nu kan det ju vara kört om tuggummit gått in i tyget men ett indianknep för att lyfta loss klister från prislappar och tuggummi är att ta en stark tejp, t.ex. gaffa, och dutta en massa gånger. Aldrig smeta för då är det lösningsmedel som gäller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips