Tsahtsa

Planerar ev. dagsturer och Tsahtsa är ett alt. längs rutten.
Hur angriper man lämpligast från Njoatsosvagge?
Dalen mellan Vasjabakte och Tsahtsa ser ju överkomlig ut på kartan, men går det även att ta sig upp söderifrån utan att gå för långt i Njoatsosvagge?
Är det någon som dessutom vet positionen för den Handley-Page HP52 Hampden TB1 som kraschlandade där 1942 och upptäcktes först 1976?
Från bilder på platsen och efter jfr. i Google Earth har jag tippat platsen 1km SSÖ från toppen.
 
Enligt boken "Fjällvandra i Sarek" av Fredrik Neregård krashade planet på västsidan av toppen, och alla vrakrester är numera bortförda.
Det står visserligen "ett engelskt bombplan", men jag gissar att det är vad din specifikation innebär. Jag är inte själv så bra på flygplansmodeller, men förmodar att det inte krashat två plan där samma år. :)

Angående Tsahtsa så står det att det går att nå toppen via sydostkammen, men att det mot slutet är ganska brant. Klassas som medelsvår i författarens skala, och en tidsåtgång på ca 4 h. I bokens karta är linjen dragen ganska precis som en linje från toppen Goabrek rakt upp mot Tsahtsa.

Jag sitter för övrigt med liknande planer för en tur i skiftet aug-sep. Du får gärna lägga upp en beskrivning efteråt.
 
Den information som jag hittat finns här, dock ingen position.
Planet kom från Skottland och var på väg till Murmansk, så de kom västerifrån.
Det var fem i besättningen, en engelsman och en walesare samt tre kanadensare.
Det finns en till havererad Hampden i de svenska fjällen, men den ligger norr om Arjeplog någonstans.
Upphittaren av planet 1976 skrev alltså att han gick söderut från toppen för att sedan vika av österut vilket då motsäger Neregårds uppgifter. På bilder tagna söderut syns både Låptåvakkjavrre och Goabrekjavrasj och det ser ut som kan lägga en enslinje över lilla toppen norr om Låptåvakkjavrre med den vattenfåran som rinner söderut från toppen. Min bästa gissning blir då N 7453916 E 599784
Får återkomma, om tid/ork/väder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormtrivs Tyskt flygplan på Tsahtsa? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.