Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk?

Hej!
Vi tänkte i år göra en tur från Låktatjåkka, besöka Rissajarvi och sen fortsätta mot Katterjåkk och stigen till Stour Kärpe osv. Vet någon här om man, när man lämnar sjön och Gaerggevaggi via den västra stigen (som finns på kartan...) man ska vada över några vattendrag i utgången från dalen, på ca 700 m höjd. Kan man då lämna stigen och fortsätta ungefär på den höjdkurvan, runda berget med topp 1361 och ta sikte/riktning mot renvaktarstugan så man slipper gå hela vägen bort till Vassijaure? Det ser trist ut att behöva gå längs banvallen till Katterjåkk... Men jag vill heller inte klättra eller snubbla runt i stora blockfält...

Ja, vet nån?

Jag har inte gått runt Vassitjåkkas nordvästtopp som du beskriver, men jag har tältat på 700 meters höjd en bit från västra stigen åt det hållet, och vid renvaktarstugan var jag en dag i slutet av augusti i fjol. Terrängen där är fjällhed med varierande höjd på riset, partier med myr och partier med sten. Jag skulle inte tveka att ta den vägen även om man nog inte kan räkna med att gå "rakt på".

Det är inga stora vattendrag där (förutsatt att det inte är i början av sommaren ni tänker gå). Vassejåkka går ni lätt över. Katterjåkka däremot är för strid att vada över. Bron som på vissa kartor är inritad som "Dålig bro" ca 1 km uppströms Kattarjåkk, har rasat. Det finns en ny träbro ca 2 km längre upp, men det blir en förhållandevis stor omväg för er att komma till den. De flesta väljer i stället järnvägsbron.

Om man väljer att följa stigen ner till Vassijaure från Trollsjön så behöver man inte gå längs banvallen, utan man går Rallarleden som är riktigt trevlig den sträckningen, särskilt sista biten från strax före Vassijåkka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips