Trött i underarmarna (nybörjare)

Hej, har precis köpt min första racer och upplever att jag "tippar fram lite". Detta resulterar i att jag blir lite trött i underarmarna. Det jag vill veta är om detta är normalt. Jag ligger mellan två storlekar 54 och 56. I affären så hade de bara storlek 56 på cykeln som jag har köpt. Jag funderar på om den här känslan av att jag lutar framåt och måste spjärna emot lite, kan ha att göra med för stor cykel?
Jag fick hjälp med bikefit, så den bör ju vara rätt inställd.
Så för att summera frågan; Är det normalt, för en total nybörjare, att känna viss belastning på underarmarna vid cykling (landsväg)? Ska armarna bara vila på styret eller ska de bära en viss vikt? Om jag slappnar av i armarna så tippar jag genast framåt, men detta kanske är naturligt (med tanke på landsvägscyklars geometri)? Kan denna ansträngning ha något att göra med att ramstorleken är för stor? Är det här något som försvinner med tiden? Med träning?
Uppskattar alla svar då jag är helt ny inom cykelvärlden och inte vet vad som är normalt, eller inte. Har lagt ner väldigt mycket pengar och vill självklart ha en cykel som är "rätt".
Tack på förhand/ En vilsen medtrafikant
 
För stor ram är inte bra då blir överröret längre och du sitter mer utsträckt för att nå styret.

Om du har gjort en bikefit så är det nog bara ovanan att sitta så.

Du kan prova med att lägga till mer spacers under styrstammen för att höja styret, hoppas bara att dom inte kapat gaffeln för mkt för då blir det svårt, även en kortare styrstam kan du ju prova. Tycker nog att det mest lämpliga är att åka tillbaka till affären och säja som det är att du inte sitter så bra.
 
Låter

inte OK.

Gäller detta nere i bocken eller i alla handpositioner? Kanske kan du skjuta tillbaka sadel och därmed ligga mer utsträckt och balanserad på cykeln.

Posta en bild från sidan på dig i tråden.

Thure
 
kolla om sadeln är rätt positionerad. Om den lutar framåt så du måste hålla emot så korrigera.

Kolla också att du har rätt styrstam. Ibland kan det hjälpa att ta en längre, eller kortare.

Det kan också vara så att du spänner axlarna få försök att slappna av. Styret ska användas till att styra cykeln med inte att hänga på. Du ska ha en lätt belastning på styret. Prova att lyfta händerna några centimeter från styret. Så ska du ändå bibehålla kroppshållningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.