Tresticklans södra del, vart parkera ?

Hejsan..

Igår när vi var i Tresticklan så ville vi besöka den södra delen. Vi försökte dels åka in på en väg innan Rävmarken som enligt kartan skulle ta oss till den södra gränsen för Tresticklan men vi blev stannade av en vägbom som var låst.

Åkte tillbaka till Ed och provade en annan väg som våran gps föreslog, då åkte vi på väg 164/166 från Ed och svängde efter en stund av norrut mot Mon. Över en järnväg och efter några hundra meter blev vi även där stoppade av en vägbom.

Är det någon som vet vart man ska åka för att kunna ställa bilen någonstans och ta sig till den Södra gränsen för Tresticklans naionalpark ?

Mvh // Johannes

Ps. Det hela slutade med att vi tog den "vanliga" norra infarten och tog oss in till Norge via Bodalsviken och vandrade runt lite i Norge istället :)
 
Igår när vi var i Tresticklan så ville vi besöka den södra delen. Vi försökte dels åka in på en väg innan Rävmarken som enligt kartan skulle ta oss till den södra gränsen för Tresticklan men vi blev stannade av en vägbom som var låst.
:)

När ni svängt av i Ed samhälle så är det ca 2,5-3 km till en korsning, tag vänster där. Tror det står Klevmarken på skylten. Kör till en bom och parkera vid den vändplatsen som finns där. Sedan så är det bara att gå ca 4 km så är du framme vid den stigen som går in ifrån söder.

Om jag förstår er vägbeskrivning rätt så hamnade ni vid gårdssamlingen Rösvattnet? Varför inte fråga om ni får parkera bilen där och gå in därifrån? Blir i alla fall kortare än mitt första förslag!
 
Vid var vid den bom och vändplats du nämner skulle jag tro. Den vid Klevmarken, känner igen namnet. Ska kolla upp vart gårdsförsamlingen ligger..

Stort tack för tipset och hjälpen..

Mvh // Johannes
 
Har du tur så är bommen vid Klevmarken öppen och då kan du åka ända fram till informationstavlan om reservatet.

När du ändå är där så finns det en stuga som heter Bastedalen som ligger knappt kilometern söder om reservatsgränsen. Enligt de vanliga kartorna skall man åka ner på vägen mot Mon och sedan gå västerut för att komma till stugan. Den bästa vägen är dock att gå norrifrån.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.