Treriksöset och Pältsa

Vill tipsa er som ett bortglömt men mycket fint vandringsområde. Ett vackert (tundralikt) och lättvandrat område. Förra året gick jag en tur med min far runt treriksröset. Enligt stugvärden var vi de enda svenska vandrarna det året. Däremot mötte vi både finnar, tyskar och schweizare. Vi bodde två nätter i norska stugor norr om treriksröset (mycket trevliga stugor). Dessutom bodde vi i Pältsastugan. Det är lite knöligt att ta sig till området, men väl värt mödan. Jag har mer info om intresse finns. //Urban
 
Tjena...Kompisen och jag har snackat om att vandra från Kilpisjärvi i Finland till Treriksröset, sen via Pältsastugan in i Norge och sen avsluta vandringen i Abisko. Totalt ca 20 mil.
 
Treriksröset

Hej UrbanP och sebban!
Jag vandrade i augusti förra året från Kilpisjärvi till treriksröset (en ganska tråkig sträcka), sedan till Koltaluokta (Golddaluokta) och vidare SO ned till leden mellan Kummavuopio och Pältsa. Därifrån följde jag leden upp till Pältsastugan vek av till SV efter Nordkalottleden till Rostahytta i Norge. Gick upp i Isdalen till Gappohytta och ned till Pältsastugan igen. Följde därefter Nordkalottleden till Treriksröset och Kilpisjärvi. Med avstickare åt olika håll för att fiska och klättra upp på några toppar blev det c:a 18 mil som jag, och min hund, avverkade på 9½ dag med, vid start, 34 kg packning. Min hund bar sin egen mat och material på 9 kg i klövjeväskor. En ganska tuff tur men i stora delar sevärd. Missade dock att ta mig upp på Isdalsfjella i Norge p.g.a. an enormt tät dimma ( jag såg inte hunden som var framför mig i en 5 m lina). Största fiskelyckan hade min hund ( se min sida) som efter ett jättesprång ut i vattnet högg en stor öring och stolt bar upp till husse. Vill någon ha mer information om turen så hör av er.
Hälsningar från
Hälsing
 
Min resa 2003: Kilpisjärvi-TYreriksröset-Njearrelahku+bestigning av Moskkugaissi-Bestigning av Barras-Stordalen-Fiskelaus (mellan Markusfjellet och Markos-Malla)-bestigning av Mannfjellet (WOW, tipsar det i stället för Barras, som var ganska trivial)-Sallorassajavvrit-bestigning till Rieppegaisi-Sallojavri-Kilpisjärvi (7 dygn).

Den smidigaste väg till Mannfjellet är stigen från Kitdalen. Fina tältplatser vid Fiskelaus. Markusfjellet är sevärd också.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.