Trek fuel EX 7

Hej på er

Har fått ett erbjudande på en TREK Fuel EX 7 för 14000 (ord ca 25-26kkr). Cyklar mest i skogen och har kört några lopp och funderar väl på att köra något lopp ibland, men mest för att få ett träningsmål och få tummen ur.......

Kör i dag på hard tail med dämpad gaffel, men hojen är snart 10 år och kort sagt rätt slut. Då uppstår ju frågan om lämplig ersättare....

Har inte cyklat fulldämpat förut så har inte så bra koll . Kan TREK Fuel EX vara en lämplig ersättare? Har förstått att på upside finns ju komforten och farten över stock och sten, men så finns det en downside också...

-vikten
-Accelerationen
-trög i låg fart

Vad är församlingens åsikt i frågan? Hojen som sådan har ju fått rätt bra recensioner

Jag=
95kg 190cm
Cyklar ca 2ggr/vecka på stigar med rät mycket rötter och sten.
Kört några lopp och vill nog köra några till i framtiden, men skall man vara realistisk så är det svårt med kontinuerlig träning så det går ju i perioder......så det där med lopp får vi väl se.


/
Boben
 
Äger en Trek Fuel Ex 7 2008 http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/2008/archive/fuelex7, uppgraderad med remote lockout för framgaffeln.
Har inte haft någon annan mountainbike.
Kör på en stökig bana med mycket rötter http://www.meraleramtb.com/content/vidingsjobanan-46

+
Luftdämpare både bak och fram som går att ställa in efter vikt (med gaffelpump).
Bra bakväxel, XT
Bra bromsar (ha inte mer än ett finger på främre bromsen, har flugit över styret...)
Bakdämparen tar upp de flesta smällar, man kan sitta mer på sadeln och trampa på.
Upplever den som lätt.

-
Gungar rejält om man ställer sig upp i backar, remote lockout fram hjälper mycket, vid långa backar går det att böja sig ner och låsa bakdämparen också men det är lite struligt.

Cykeln går alltså riktigt bra i stökig terräng, tar upp stora smällar nerför, men man får jobba lite mer uppför.

Är nöjd med mitt köp.

/Per
 
Jo det fick bli en Trek Ex7.

Måste säga att jag är riktigt nöjd. Med lock out fram och ett snabbt handgrepp på bakdämparen upplever jag ingen nämnvärd förlust mot min hard tail. Däremot ökar farten över stock och sten med rätt mycket. har nu kört hojen ca 15 mil den senaste veckan och det blir bara roligare och roligare. Förvånad över hur mycket en fulldämpad hoj tar upp i jämförelse med en HT.

Får nog erkänna att mitt motstånd mot "fullgung" möjligen var befogat för ett antal år sedan då jag sist testade, men nu får jag nog motvilligt erkänna att jag är övertygad om att det är framtiden!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.