Trek 8500

Någon med erfarenhet från Trek 8500 (eller annan nyare Trek HT) ?

Jag är inne på att skaffa den här cykeln och skulle vilja ha lite feedback.
Den är iofs. riktigt dyr, och jag vet inte om det kan vara motiverat att köpa den när man inte tävlar?
Jag är nybörjare (en säsong) som kör på helgerna och tycker det är bra motion och kul, men tävlar inte.
Jag vill ha en riktig kvalitetscykel där jag inte behöver uppgradera komponenterna.

Min första mtb är en Kona Dawg, den är bra men jag har efter min första säsong insett att jag gillar att åka mera XC än tekniskt och vill ha en lätt hardtail istället för min Full suspension.

Trek 8500 är så lätt! Håller den för mig (95kg)?

Borde jag ha en 17.5" eller 19.5" när jag är 183cm lång.
Min Kona är en 19" och den känns lite stor faktikskt!
 
Tjena, jag tittar på den oxå. Tänkte köpa bara ramen o flytta över mina andra grejor från min gamla mtb. I 2004 katalogen står det att ramen ska kosta 5495:-
Har tittat på Avanti ramar oxå men tyckte dom inte såg så coola ut.
Se till bara att du får XT vevparti oxå. Läste om nåra som det satt Bontrager på istället.
8500 är ju Treks finaste alu ram så den kan ju inte vara dålig. Läste recensioner på mtbr.com åxå o där fick den mycket bra betyg.
Hålla lär den säkert göra Jag väger visserligen 80 kilo. Men det är väl mera våld utifrån som stenar om man vurpar å så som kan skada ramen.
Jag e 180 cm -Tror jag kommer ta 17.5" jag gillar ganska små. Du lutar nog åt 19.5" De e ju smaksak hur stor man vill ha men prova först om du kan.
Var sk du köpa den ?
 
Den håller säkert. Frågetecken för hur den är speccad: Om den verkligen kommer med Bontrager UST hjul o Bontrager vevparti skulle jag insistera på att byta till fälgar med slang. Bontrager racelite är utmärkta. Skulle också byta vevparti, till XT, och ersätta Alloy styrlagret med ett FSA orbit eller ännu hellre ett Cris King. Det blir säkert en hoj som är rolig att hantera och som håller länge.

I den prisklassen skulle jag dock titta på fler ramar, t ex Titus Riddler, eller Santa Cruz Chamelon, o så köra xt el xtr rakt igenom.

Per
 
Nja

I klubben körde 5 pers på den 2003. För en sprack ramen vid vevlagerhylsan, bontrager hjulen höll inte så jätte bra. Bodyn höll inte mer än ca 50 mil innan den fick bytas. Vevpartina var inte heller bra.
Problemnet med ramen var antagligen pga ett måndagsex, men bontrager känns inget vidare, iof har man ju garanti...
Men gaffeln 03 tyckte de flesta om, ramen likaså.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.