Tre generationer på äventyr

Den här gruppen är den lämpligaste jag hittar, så ursäkta om jag kommit fel.

Vi har tänkt oss en utökad helg, t.ex. Kristi himmelsfärds helgen , med barn och barnbarn med en "grej" varje dag. Friluftsfaktorn är något så när hög men vi tänker oss ändå ett bekvämt liv dessa dagar. Åldrar mellan 8-60+. Då vi bor på olika platser, Göteborg, Jönköping resp. Stockholm, siktar vi på en bra skärningspunkt.
Dalsland med dressin, ritt, kanot och cykel kan vara något.
MEN
Är det någon som har idéer, förslag eller tips så tar vi tacksamt emot dessa. Vi köper ett arrangerat paket eller paketerar själva

Detta är vår "nu går vi i pension" grej, Roligare att lägga en peng på något tillsammans med barn och barnbarn är att spara till arvet.

Paddling runt Bengtsfors

Hejsan,

Vad det gäller dresin, ritt eller bra cykelleder känner jag att jag har dålig koll. Men jag har paddlat en hel del i Dalsland, som med rätta är ett välkänt område för just paddlingsäventyr. Som alltid beror ju den optimala turen på hur länge man vill vara ute och vilka dagsetapper som känns lämpliga.

Ett klassiskt område, där det finns gott om färdigställda tältplatser med tillhörande vindskydd är sjöarna runt Bengtsfors. Googlar man på hyra kanot + Bengtsfors får man massor av alternativ, så det är inga problem att hyra....då jag har egen kayak har jag dock dålig koll på vilken som är bäst.

Min favoritsjö (om man "bara vill vara ute en natt...) är Svärdlång som är en lång smal sjö. Känns bitvis nästan som man paddlar längs en älv! En annan jättefin sjö en liten bit norrut är Östra Silen. Det går även att göra en rundtur Lelång - Västra Silen - Svärdlång om man vill vara ute lite längre.

/ Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Finns en trevlig dressinbana med möjlighet till bra tältövernattning söderut från Degerfors till Vänern. Kanadensarpaddling går säkert att få till i närheten. Visimgsö och Remmalag är ett annat förslag.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips