transportera MTB med bil

Biltema

Köpte något billigt på biltema som man fäster på sitt takräck, kommer inte ihåg vad det kostade men det var biltemapriser... Med denna lösning behåller man båda hjulen på och spänner fast cykel med en stång som håller i underröret på stora triangeln i ramen (förstår ni). Tar kanske tre min att få dit en cykel när man väl monterat takräcket. Med denna lösning kan man även köra olagligt fort med sin bil utan problem för cykeln, men se upp för polisen...

Liknande Thule

Jag har en liknande lösning, fast Thule. Kostar en femhundring styck. Man får rum med tre stycken (åtminstone om mittcykeln är en barncykel) på ett takräcke. Smidigt att få av och på cyklarna, tar några minuter.
Thuleställningen är låsbar, men jag gissar att låset inte är särskilt svårt att få upp. Man kan ju komplettera med cykellåset om man lämnar ekipaget oövervakat en längre stund.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
cykelställ...

Jag har också något (gammalt) ställ som man spänner fast över bakluckan på bilen och därför inte behöver någon dagkrok, nackdelen med detta ställ är att även om två cyklar skulle få plats så är det inget att rekommendera. Stället har också en viss tendens att slita lite på lacken, där det ligger mot bilen, trots att det är vadderat. Det passar inte heller alla bilar men kan man väl få fast det så sitter det ordentligt. Jag har kört 50 mil i svensk motorvägsfart utan problem.

Däremot kan jag inte säga någon tillverkare som har sådana ställ idag men jag vet att jag har sett det i annonser i cykeltidningar...

Annars är ju ett ställ för takräcket att rekommendera, cyklarna blir inte lika skitiga, man kan ta upp till fyra stycken åtminstone. Det enda man måste tänka på är att inte köra in bilen i garaget när cyklarna är på taket... ;) Jag hittade en gång en skön bild på internet som visade vad som händer då...

Autobahn

Jag har kört med vanlig standard-Thule på taket (sån där man har hjulen kvar på cykeln) på tyska Autobahn, och där legat i 120-130 utan problem. Man får förstås kolla alla skruvar vid varje rast, och för säkerhets skull hade jag en rem runt framhjul och räcket för att hjulet inte skulle stå och slå i farten. Men det var nog onödigt egentligen.

Det viktiga är väl att man är lite extra uppmärksam så man märker i tid om något verkar onormalt...

Eva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips